Suomen Ilmavoimat on parhaillaan korvaamassa Boeing (McDonnel Douglas) F/A-18C/D Hornet -hävittäjiään uudella suorituskyvyllä HX-hankkeessa. Korvattavista koneista ensimmäisenä taivaalle nousseen ensilennost tuli kuluneeksi jo 25 vuotta. Nyt käytössä olevat hävittäjät tilattiin DX-hankkeen perusteella valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1992 FMS-kaupoilla (Foreign Military Sales).
Ilmavoimat kertoo, että hävittäjän ensilennon suorittivat McDonnell Douglasin koelentäjä Fred Madenwald ja US Navyn komentajakapteeni Dave Stuart. Suomi oli hankkinut kaikkiaan 64 hävittäjää, joista seitsemän oli kaksipaikkaisia F-18D -koneita ja loput 57 olivat yksipaikkaisia F-18C -koneita. Neljä ensimmäistä kaksipaikkaista hävittäjää saapuivat Suomeen ja Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan 7.11.1995.
Suomi integroi hävittäjiinsä myös ilmasta-maahan vaikutuskyvyn, jonka jälkeen tyyppimerkintää lisättiin A-kirjain (Attack) (Ensimmäiset MLU2 päivitetyt Hornetit ovat koelentovaiheessa). Suomen F/A-18 Hornet -hävittäjistä kaksi on menetetty turmissa vuosien varrella.
Nyt käynnissä olevassa HX-hankkeessa valittavan Ilmavoimien seuraavan suorituskyvyn mukaisten hävittäjien osalta tilaus on määrä tehdä vuonna 2021. Toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2025 aikana. IOC-kyvy on määrä saavuttaa vuonna 2027 ja täysi operatiivinen kyky eli FOC on määrä saavuttaa Hornetien poistuessa vuonna 2030. MH, HK
|
|||