EU pyrkii helpottamaan slottisääntöjä tilapäisesti - lentämättä jättäminen ei johda slotin menetykseen

Taivas_1Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen antoi tiistaina 10. maaliskuuta lausunnon, jonka myös EU valmistelisi lakimuutosta lentokenttien slottien säilymiseksi. Kyseisen ns. "Grandfather rights" -mukaisen toiminnan noudattamatta jättäminen ei jatkossa johtaisi ruuhkaisten lentoasemien lähtöaikojen menetykseen jos lentoja perutaan.

Koronaviruksen leviämisellä on merkittävät vaikutukset kainsainväliselle sekä kotimaiselle lentoliikenteelle. Tilanne vaikuttaa myös heikkenevän päivä päivältä. Viranomaisilta onkin jo vaadittu toimia lentoyhtiöiden toiminnan turvaamiseksi.

EU-komissio aikoo puheenjohtaja von der Leyen mukaan viedä nopeasti eteenpäin lentokenttäslotteja koskevan lakimuutoksen. Sen avulla halutaan helpottaa lentoyhtiöitä säilyttämään lähtöaikansa vaikka lennot ruuhkaisille lentoasemille peruttaisiin kysynnän vähentyessä.

Kyseessä olisi väliaikainen toimenpide, jonka on määrä helpottaa lentoyhtiöitä sekä vaikuttaa positiivisesti myös ympäristöön. Muutos helpottaisi ilmailualan paineita ja erityisesti pienempiä lentoyhtiöitä. Samalla se vähentäisi päästöjä, kun ns. haamulennot eli slottien menettämisen vaaran takia tyhjinä lennettävät lennot voisi perua.

Nykysääntöjen mukaan lentoyhtiöiden tulee lentää 80 prosenttia lennoistaan tiettynä ajanjaksona saatujen lähtöaikojen mukaan ilman vaaraa kyseisten slottien menettämisestä. Kysynnän vähentyessä koneita on jouduttu lentämään tyhjinä, joka puolestaan kasvattaa päästöjä.

EU:n lentoliikenteen lähtöaikoja koskevan lainsäädännön periaatteena on se, että lentoyhtiöiden on pitänyt lentää vähintään 80 prosenttia myönnetyistä lähtöajoista kesä- ja talviaikataulukauden ajalta, jotta se olisi oikeutettu kyseisiin lähtö- ja saapumisaikojen slotteihin seuraavana aikataulukautena. Lähtöaikojen jatkumista kutsutaan termillä Grandfather rights. Kyseessä on siis käytä sloti tai menetä slotit -periaatteesta.

Tällaisista toimista on jo aiemmin sovittu Manner-Kiinan ja Hongkongin lentojen osalta.

Komission mukaan kyseessä on vain yksi esimerkki, jossa apua tarvitaan ja toimiin ollaan valmiita. MH