Finnair valmistelee laivastoa matkustuksen kasvuun - ensimmäinen Airbus A321 palasi jo takaisin Suomeen

Finnair_SharkletFinnair valmistelee laivastoaan matkustuksen kasvuun. Vielä toistaiseksi suurinta liikehdintää yhtiön pitkäaikaissäilytyksessä oleville koneille on tapahtunut vasta Ranskassa, kun koneita on siirretty säilytyspaikasta toiseen. Tämän liikekehdinnän lisäksi ensimmäinen pitkäaikaissäilytyksessä ollut Airbus kapearunkokone on jo lennetty toisesta pysäköintikohteesta Prahasta takaisin Suomeen.

Finnair on koronaviruspandemian aikana pitänyt valtaosaa Airbus-kapearunkokoneistaan pitkäaikaissäilytyksessä ulkomailla. Koneita siirtolennettiin syksyllä 2020 Prahaan CSAT:lle (Czech Airlines Technics) sekä Tarmac Aerosavelle Pariisin Châlons Vatryyn. Yhteensä näihin kohteisiin lennettiin 26 kapearunkokonetta. Pieni määrä koneita jäi talveksi myös Suomeen ja Helsinki-Vantaalle.

Tarmac Aerosavella pitkäaikaissäilytyksessä Pariisin Châlons Vatryssa olleet yhdeksän sinivalkoista Finnairin Airbus-kapearunkokonetta siirtolennettiin huhti-toukokuussa Etelä-Ranskan Tarbesiin. Siellä sijaitsee Tarmac Aerosaven toinen lentokoneiden pitkäaikaissäilytyskohde. Tarbesissa on pitkäaikaispysäköityinä lisäksi kuusi Finnairin Airbus A330-300 -konetta.

Finnair kertoo, että Tarmac Aerosave sai Tarbesiin lisätilaa, jonka seurauksena Finnairin koneet siirtolennettiin sinne Pariisin Vatrysta. Siirtolennot käynnistyivät 15. huhtikuuta ja viimeinen kone Vatrysta Tarbesiin siirtolennettiin 11. toukokuuta. Kyseiset siirtolennot toteutettiin laskutelineet alhaalla, joka liittyy siirrettyjen lentokoneiden pysäköinnin aikaisen huolto-ohjelman optimointiin.

"Tarbesissa on suotuisammat sääolosuhteet koneiden pysäköintiin ja lisätila mahdollisti Finnairin kapearunkokoneiden siirrot Vatrystä Tarbesiin", avasi Finnairin viestintä siirtoa.

Finnair varautuu pikkuhiljaa myös matkustuskysynnän kasvuun ja ensimmäinen Airbus-kapearunkokone on jo lennätetty takaisin Suomeen. Airbus A321 OH-LZH saapui Suomeen tiistaina 25. toukokuuta. Sen lisäksi Prahan paluumuuttajia on luvassa vielä kesäkuun puoliväliiin mennessä kahden lisäkoneen verran.

Pitkäaikaispysäköidyillä koneilla lennetään koelennot ennen niiden ottamista takaisin kaupalliseen käyttöön. Näin varmistetaan kaikkien järjestelmien oikeanlainen toimivuus.

EASA ja kansalliset ilmailuviranomaiset tukevat osaltaan lentoliikenteen palautumista julkaisemallaan ohjeistuksella koskien pitkäaikaissäilytyksessä olevien lentokoneiden palauttamista käyttöön osana jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaansa.

Henkilöstö ja sen osaaminen on myös suuressa roolissa lentoturvallisuuden vaalimisessa. Henkilöstön osalta EASA on nostanut esiin saatavuuden sekä vaadittavien pätevyyksien, kelpoisuuksien ja valtuutusten voimassaolot sekä oikeiden toimintamenetelmien noudattamisen lentokoneiden liikenteeseen palauttamiseksi.

Tarkkaa aikataulua Finnair ei ole liikenteen kasvattamisen osalta avannut, mutta yhtiön mukaan työtä tehdään paljon kapasiteetin nostamisen eteen seuraavien kuukausien aikana. Myös lentomiehistöiden paluukoulutustarpeen odotetaan kasvavan. Vielä elokuussa 2021 Finnair lentää kuitenkin aiemmin suunniteltua vähemmän. MH

Lue myös: