Finnair arvioi IAU:n työtaisteluiden tarkkoja vaikutuksia liikenteeseen, mutta on todennäköistä, että toteutuessaan työtaisteluilla olisi merkittäviä vaikutuksia keskiviikon 11. kesäkuuta liikenteen sujuvuuteen. Finnair arvioi tuolloisen työnseisauksen vaikutuksen kohdistuvan lähinnä Finnairin osamistusyhtiö Nordic Regional Airlinesin eli Norran ATR 72-600- ja Embraer 190 -koneilla operoimiin lentoihin. Danish Air Transportin ja Finnairin omistama Norra lentää Finnairin kotimaan- ja Euroopan-lentoja. Työnseisaus koskee RTG Ground Handling Oy:ta. Kiistassa on kyse lentoliikenteen palveluiden työehdoista, joista Palta ja IAU ovat neuvotelleet tammikuusta 2025 lähtien. Työtaistelutoimien seurauksena osapuolet ovat olleet pakkosovittelussa, jonka aikana on annettu kaksi sovintoehdotusta. IAU on hylännyt ne molemmat, kun työnantajaa edustavat Palta olisi ne puolestaan hyväksynyt. Lentoliikenteen palveluja koskeva työriita kiteytyy ns. yleisen linjan noudattamiseen. Työntekijäpuoli katsoo, että vuosina 2021 ja 2022 toteuttamatta jääneiden palkankorotusten vuoksi sopimusala on jäänyt jälkeen yleisestä linjasta, mikä tulee huomioida tulevan sopimuskauden aikana. Työnantajapuoli ei ole hyväksynyt tätä lähestymistapaa työriidan ratkaisuksi. Lentoliikenteen palveluja koskevalla sopimusalalla keskimääräiset vuosiansiot ovat huomattavasti pienemmät kuin Finnair-konsernissa keskimäärin. Palkankorotuksia ei toteutettu lainkaan vuosina 2021 ja 2022, eikä palkkoja myöskään tarkistettu yleiseen linjaan nähden 15.3.2025 päättyneellä sopimuskaudella. Vuodesta 2021 alkaen sopimusalan palkankorotukset ovat olleet yhteensä 6,1 prosenttia, jääden jälkeen yleisestä linjasta 4,3 prosenttia.
|
|||