Palta antoi uuden kokonaisesityksen ilmailualan työehtokiistaan - IAU:lla vastausaikaa 12.7. saakka

Finnair_A319_LVAPalvelualojen työnantajat Palta antoi perjantaina 11. heinäkuuta 2025 uuden uuden kokonaisesityksen ratkaisuehdotukseksi lentoliikenteen palveluita koskevaan työriitaan.  Nyt IAU:n vastausta odotetaan saatavaksi noin vuorokausi ehdotuksen antamisen jälkeen eli lauantai-iltapäivällä 12. heinäkuuta. Edellisen Paltan antaman yksipuolisen ehdotuksen IAU hylkäsi aiemmin heinäkuussa.

Lentoliikenteen palveluiden työehdoista on neuvoteltu tammikuusta 2025 lähtien. Viimeiset reilut kaksi kuukautta Palta ja Ilmailualan Unioni ovat olleet pakkosovittelussa valtakunnansovittelijan toimistolla. Sovittelussa on annettu kaksi sovintoehdotusta, jotka IAU on hylännyt. Työehtokiistan osapuolet Palta ja IAU ovat tähän mennessä hylänneet kaikki ratkaisuehdotukset mitä vastapuolelle on tarjottu.

Yhteistä neuvotteluratkaisua ei siis ole vielä nähty vaan osapuolet tekevät toisilleen ota tai jätä -tarjouksia. Tämä voi tarkoittaa mm. todellisen neuvotteluyhteyden ja halun puuttumista osapuolten väliltä. IAU totesi heinäkuun alussa, että keskinäisten keskustelujen merkeissä edenneissä tunnusteluissa ei ole löytynyt ainuttakaan etenemistietä, jolta pohjalta molemmat osapuolet olisivat voineet hyväksyä lähtevänsä neuvottelemaan mahdollisen neuvottelutuloksen yksityiskohdista.

Palta kertoo rakentaneensa uutta kokonaisesitystään uusista elementeistä. Tähän mennessä Palta on tarjonnut ns. yleistä linjaa, joka ei vastaa IAU:n hakemaa korjausta työntekijöiden ostovoimaan. IAU tavoittelee korjausta kohti ns. yleisen linjan saavuttamista usean ilmailualalla tehdyn säästösopimuksen jälkeen.

Palta painottaa lentoliikenteen palveluiden piirin kuuluville työntekijöille, kuinka uusi sopimus toisi palkankorotukset tilille vielä kuukauden sisään ja kuinka nyt on viimeinen hetki sopia ettei työntekijöille tulisi tulonmenetyksiä.

"Työnantajapuoli on valmis kääntämään kaikki kivet molempia osapuolia tyydyttävän, tasapainoisen sopimuksen synnyttämiseksi", kommentoi Paltan työmarkkinajohtaja Minna Ääri.

Pakkosovittelu jatkuu lauantai-iltapäivällä 12. heinäkuuta. Tuollion IAU:n odotetaan antavan vastauksensa Paltan kokonaisesitykseen. Valtakunnansovittelijan mukaan tilanne on vaikea, mutta sovittelua jatketaan vaikeasta asetelmasta huolimatta niin kauan kuin on edellytyksiä pakkosovittelun jatkamiselle. Toinen pitkään jatkunut kiista Paltan ja Finnairin lentäjien välillä päättyi lopulta osapuolten kahdenvälisissä neuvotteluissa. 

IAU:n ilmoittamia työnseisauspäiviä on heinäkuulle edessä vielä viisi. Helsinki-Vantaan lentoaseman maatoiminnot häiriintyvät IAU:n työnseisausten takia 16., 18., 21., 23.7. ja 25.7. Työnseisaukset koskevat työehtosopimuksen soveltamisalalla työskenteleviä useassa alan yrityksessä, joista suurin on Finnair. 

Työnseisaukset kohdistuvat seuraavien yritysten toimintoihin: Aviator Airport Services Finland Oy, Finnair Oyj,  Finnair Cargo Oy, Finnair Kitchen Oy, RTG Ground Handling, Nordic Regional Airlines Oy, Swissport Finland Oy, Finnair Technical Services Oy, DHL Supply Chain Finland Oy, GA Telesis Oy ja TCR Finland Oy. 

Tähän mennessä Finnair on joutunut IAU:n työtaistelujen takia perumaan jo yli 1200 lentoa, mikä on vaikuttanut noin 100 000 asiakkaan matkoihin. Paltan käymän neuvottelukierroksen aikana Finnair on joutunut joulukuusta 2024 lähtien perumaan kaikkiaan noin 2800 lentoa ja vaikutukset ovat kohdistuneet noin 300 000 matkustajaan.