Finnair lentää toimitusjohtaja Mannerin mukaan tällä hetkellä noin 10 prosenttia pandemiaa edeltävän tason liikenteestä. Hän arvioi tilanteen jatkuvan edelleen tällaisena vielä huhti- ja toukokuun ajan. "Kun rokotekattavuus Suomessa ja muualla Euroopassa etenee niin uskomme, että kesän aikana pysyttäisiin vähittäisin askelein lisäämään lentämisen määrää. Varmasti lomamatkailussa nähdään kesän aikana patoutunutta kysyntää", totesi Manner.
Manner arvioi, että Euroopan liikenne palautuu ensimmäisenä, kun ihmiset haluavat kesällä matkustaa Välimerelle ja Euroopan kaupunkikohteisiin. Kaukokohteista Manner nostaa esiin erityisesti Yhdysvallat, sillä siellä rokotekattavuus on edennyt nopeasti. Finnair lentää nykyisin jo kerran viikossa matkustajalentoja Helsinki-New York välillä. Aasian kohteiden Manner arvioi tulevan mukaan loppuvuoden 2021 aikana. Talven osalta Manner kertoo kiinnostuksen kohdistuvan Thaimaahan, joka näkyy nyt jo varauksissa.
Matkustuskysyntä on Mannerin mukaan patoutunutta myös Aasiassa, jossa piileekin Suomelle iso mahdollisuus. "Suomella on maine terveysturvallisena maana. Meillä on fantastinen luonto, sosiaalista etäisyyttä luonnostaan ja Suomi kohteena tulee olemaan aasialaisille matkailijoille entistä houkuttavampi", kertoi Manner. Lentoliikenteen elpymisen osalta Manner nostaa esiin voimakkaan patoutuneen kysynnän, joka purkautuu, kun matkustaminen on terveysturvallisesti mahdollista. Yhdysvalloissa ollaan nyt rokotekattavuuden lähentyessä 40-50 prosentin tasoa lentoliikenteen osalta jo 70 prosentin tasolla pandemiaa edeltävästä tasosta. Mannerin arvion mukaan vastaava ilmiö tullaan näkemään myös Euroopassa. "Se, että lentoliikenne kokonaisuudessaan palautuu vuoden 2019 volyymien tasolle siinä tulee kulumaan hieman pidempään. Ehkä vuonna 2023 ollaan takaisin vuoden 2019 tasolla. Se on Finnairin arvio", toteaa Manner. Lentoyhtiöiden tilanne on tällä hetkellä vaikea, mutta Manner kertoi Finnairin onnistuneen vakauttamaan tilanteensa. Manner arvioi että lippulaivayhtiöt Euroopassa kuten Lufthansa, British Airways, KLM, AirFrance ja Finnair tulevat menemään pandemian läpi. Halpalentoyhtiöiden osalta Manner arvioi tulevan konkursseja ja radikaaleja saneerauksia. Kasvua pandemian jälkeen hakee Mannerin mukaan halpalentoyhtiöistä ainakin Ryanair.
"Suomen exit-suunnitelma on käytännössä Finnairin exit-suunnitelma", totesi Manner. Finnair varautuu kysynnän palautumiseen erilaisin skenaarioihin eli suomalaisyhtiö on valmis, jos kysyntä palautuu nopeammin.
|
|||