Helsinki-Vantaalla operoiva venäläinen Iljushin Il-96-300 lentää PBN-hyväksynnän koelentoja

Il96300_1Venäläinen lentokonevalmistaja Iljushin on heinäkuun aikana lentänyt useina päivinä lähestymisiä Helsinki-Vantaan lentokentällä Il-96-300 -koneella. Kyseessä ovat tehtaan koelennot ns. suorituskykyperusteisten PBN (Performance Based Navigation) menetelmien hyväksyttämiseksi konetyypillä.

"Iljushin hakee koelennoilla koneelleen RNAV1-hyväksyntää nykyisen PRNAV-hyväksynnän lisäksi", kertoo ANS Finlandin (aiemmin Finavia) Helsinki-Vantaan lennonjohdon päällikkö Karri Hannula Lentoposti.fi:lle.

HEL_ATCC_9_APP_HannulaKoelennoilla lähestymisiä tärkeämpiä elementtejä ovat vakiolähtö- ja vakiotuloreittien eli SID:ien ja STARien lentäminen; ei niinkään RNAV-lähestymiset.

RNAV 1 on lähestymisaluemenetelmä, jossa voidaan hyödyntää erilaisia GNSS, DME/DME tai DME/DME/IRU -paikkatietoja. RNAV 1 -vaatimusten mukaisesti ilma-alus on 95 prosenttia ajasta vähintään +/- 1 merimailin sisällä halutusta paikasta.

Venäjän ilmailuviranomainen vaatii todennusta operaatioista kolmelta eri kiitotieltä. Tämän takia nelimoottorisella Il-96-300 -koneella tehdään myös lähestymisiä Helsinki-Vantaan suljetulle kiitotielle 15/33. Poikkikiitotielle ei ole käytettävissä ILS-menetelmää kiitotieremontin seurauksena, joten lähestymisissä käytetään minimiestevarakorkeuksia.

IL96300_lowpassIljushin Il-96-300 -laajarunkokoneessa on neljä PS-90A -suihkumoottoria, jotka kaikki tarjoavat 157 kN työntovoiman. Koneen kärkiväli on 60,1 metriä ja maksimi lentoonlähtöpaino on 250 tonnia.

Yksiluokkaiseen versioon voidaan asentaa jopa 300 matkustajaistuinta. Il-96-300-koneiden elinkaareksi on laskettu 25 vuotta ja 70 000 lentotuntia. Maksimikantama on 14 000 kilometriä.

Koelentoja lennetään Helsinki-Vantaalla kello 9.30-14.00 välisenä aikana ellei lennonjohdon kanssa sovita muusta toiminnasta. Kyseiset ajat ovat lentoaseman ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lentoja on määrä jatkaa aina 24. heinäkuuta saakka.

IL96300_apprTällaiset koelennot eivät ole mitenkään uutta toimintaa Helsinki-Vantaalla. Aiemmin lentosemalla on käynyt viisi venäläiskonetta. Niistä yksi on ollut niin ikään venäläinen Sukhoi Superjet SSJ100.

Myös eurooppalaisvalmistaja Airbus on tehtyt koelentoja A320neo- ja A350-900 XWB -koneillaan Helsinki-Vantaalla sekä muilla ANS Finlandin lentoasemilla kuten Turussa ja Rovaniemellä. MH

Lue myös: