IATA: Järjestelmällisen Covid-19 -lähtömaatestauksen tulisi korvata erilaiset karanteenivaatimukset

korona_HEL_2Kansainvälinen lentokuljetusliitto IATA peräänkuuluttaa nopean, tarkan, kohtuuhintaisen, helppokäyttöisen ja skaalautuvan Covid-19 -testausjärjestelmän kehittämistä sekä käyttöönottoa nopealla aikataululla. Järjestelmällinen koronavirustestaus ennen matkalle lähtöä tulisi olla vaihtoehtona karanteenitoimille, jotta lentoliikenneyhteydet saadaan palautettua. IATA hakee nopeaa ratkaisua kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAOn sekä terveysviranomaisten kanssa.

Koronaviruspandemia on romahduttanut kansainvälisen lentoliikenteen lähes kokonaan. Vuoden 2019 tasoa ollaan jäljessä huimat 92 prosenttia. Tilanne on synkkä edelleen, kun lentoliikenneyhteyksien keskeyttämisestä ja matkustusrajoitusten asettamisesta on kulunut jo yli puoli vuotta.

Osa valtioista on avannut rajojaan varovasti, mutta karanteenivaatimukset sekä nopeasti muuttuvat matkustusrajoitukset tekevät matkailusta ja matkojen suunnittelemisesta käytännössä mahdotonta.

koronakaytava”Avain rajat ylittävän liikkuvuuden vapauden palauttamiseen on järjestelmällinen kaikkien matkustajien koronavirustestaus ennen lähtöä. Tämä antaa hallituksille varmuutta rajojen avaamisesta ilman monimutkaisia riskimallinnuksia, jotka jatkuvasti muuttuessaan vaikuttavat matkailuun. Kaikkien matkustajien testaaminen antaa ihmisille vapauden matkustaa luottavaisin mielin sekä auttaa miljoonia ihmisiä palaamaan takaisin töihin", sanoi IATA:n johtaja Alexandre de Juniac.


Lähtömaatestaus olisi väliaikainen toimintamalli

HEL_depaula_maskitIATAn kyselytutkimuksen mukaan vastaajista 84 prosentin mukaan koronavirustestauksen tulisi olla pakollinen vaatimus matkalle lähtiessä. Koronavirustestauksen osana matkaa olisi valmis hyväksymään 88 prosenttia vastaajista. Noin 65 prosenttia oli valmis luopumaan karanteenivaatimuksesta, jos matkustajalla on negatiivinen koronavirustestitulos.

Kaikkiaan kyselyyn vastasi 4700 matkustajaa 25. elokuuta - 21 elokuuta 11 eri markkinalla, Australiassa, Kanadassa, Chilessä, Ranskassa, Saksassa, Intiassa, Japanissa, Singaporessa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Maskipakko_1Koronavirustestaus ennen matkaa oli suosituin vaihtoehto, sillä se loisi turvallisen ympäristön koko matkalle. Matkakohteeseen saapuessa otettava heikentäisi matkustajan luottamusta, sillä testin positiinen tulos olisi potentiaalinen riski, joka johtaisi karanteeniin.

IATAn mukaan koronavirustestauksesta ei tulisi pysyvä osa matkaketjua, mutta sen käyttöönottoa tarvitaan lentoliikenteen palauttamiseksi. Rokotteen kehittäminen on tärkeä askel kokonaisuutta, mutta sellaisen maailmanlaajuinen tunnustaminen, tuotanto sekä jakelu kestävät vielä pitkään. Lähtömaatestaus olisi kaivattu väliaikainen ratkaisu.

"Turvallisuus on kärkisijalla ilmailualalla. Me olemme turvallisin matkustusmuoto, sillä koko ala työskentelee yhdessä hallitusten kanssa ottaen käyttöön kansainvälisiä standardeja. Taloudelliset kustannukset nousevat päivittäin rajojen sulkemisen ja koronaviruspandemian toisen aallon nousun seurauksena. Ilmailualan on käytettävä asiantuntemusta yhdessä hallitusten ja terveystoimijoiden kanssa, jotta nopea, tarkka, edullinen, helppokäyttöinen ja skaalautuva testijärjestelmä voisi turvallisesti yhdistää maailman uudelleen", sanoi de Juniac.


Lentoyhtiöille mittavat tappiot - ala työllistää 65,5 miljoonaa ihmistä

Maailmanlaajuisten lentoliikenneyhteyksien romuttamisen taloudelliset vaikutukset ovat mittavat ja rajojen avaamisen mahdollistavan testausratkaisun tulisi olla hallitusten työlistan kärkipaikalla.

Koronaviruspandemian aiheuttama inhimillinen ja taloudellinen kriisi pitkittyy, jos ilmailuala romahtaa ennen pandemian päättymistä. Maailmanlaajuisesti kyseessä on vähintään 65,5 miljoonaa työpaikkaa, joista yli 100 000 on Suomessa. Yhteensä Ilmailuala ja matkailuala työllistävät Suomessa yli 142 000 ihmistä.

HEL_depaula_lahtoselvitysKriisin pitkittyessä myös tarve valtioiden tukitoimille kasvaa. Jo nyt menetetyt liikevaihdot ylittävät IATAn laskelmien mukaan 400 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Ilmailualan odotettiin tekevän ennätykselliset yli 80 miljardin dollarin nettotappiot vuonna 2020 jo nykyistä syvää kriisin tilaa optimistisemmassa toimintaympäristössä.

"Maailmanlaajuisten lentoyhteyksien palauttaminen säästäisi ilmailu- ja matkailualan työpaikat. Ne edustavat 10 prosenttia maailman työpaikoista ja niiden työntekijät ovat kärsineet eniten tässä kriisissä. Edellinen on vielä ilmailualan maailmankauppaa tukevan kriittisen roolin päälle", sanoi de Juniac.

Vaatimus maailmanlaajuisesta kaikkia matkustajia koskevasta lähtömaatestauksesta  on selkeä suunta jota ilmailuala tarvitsee. Erilaiset matkailukäytävät ja matkakuplat ovat jo tuoneet käytännön tietoutta erilaisista ratkaisuista.

"Rajojen uudelleen avaamisen ja matkustajien järjestelmällisen lähtömaatestauksen tulisi olla hallitusten prioriteettilistan kärjessä", täsmensi de Juniac.


Monia käytännön haasteita - ratkeavat yhteistyöllä

korona_maskiLaajamittaisen lähtömaatestauksen integrointi osaksi matkaketjua ei ole aivan yksinkertainen asia vaan edessä on monia käytännön haasteita.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on keskeisessä roolissa, kun hallitusten halutaan yhdenmukaistavan toimintaa ja noudattamaan yhtä maailmanlaajuista standardia, joka voitaisiin ottaa käyttöön tehokkaasti.

"Lentoyhtiöiden, lentokenttien, laitevalmistajien ja hallitusten tulee työskennellä yhdessä, jotta voimme saada ratkaisun aikaan nopeasti. Joka päivä, kun lentoliikenne on keskeytynyt on myös riski työpaikkojen menetyksiin ja joutua taloudellisiin vaikeuksiin", päätti de Juniac.

Lue myös:

Artikkeli: Lentokoneen matkustamo on turvallinen ympäristö – Covid-19 tartuntariski on erittäin pieni