Ilmailujätti Airbus jäi kakkoseksi Englannin kanaalin ylilennossa - minilentokone Cri-Cri yllätti kaikki

CriCri_1Airbusin sähkölentokone E-Fan ylitti Englannin kanaalin onnistuneesti 10. heinäkuuta. Ilmassa oli pientä kohua, sillä slovenialainen Pipistrel putosi kisassa yllättävien käänteiden seuraksena. Voiton Airbusin E-Fan -koneelta vei kuitenkin eri tulkintojen mukaan edellisenä iltana yllättäen sähkömoottoroitu Cri-Cri -minilentokone.

Englannin kanaalin ylitti ensimmäisenä sähkölentokoneella ranskalainen Hugues Duval, joka lensi Cri-Cri E-Cristaline -koneellaan kanaalin yli myöhään illalla 9. heinäkuuta. Duval nousi lennolleen Calaisista. Duval nousi ilmaan toisen koneen kyydissä ja irroittautui siitä vasta korkeammalla ilmassa.

Kanaalin ensimmäisestä sähkömoottoroidun lentokoneen ylilennosta käytiin lopulta lähes samanlainen kisa, jonka Loius Blériot voitti vuonna 1909.

Duvalin kone on hyväksytty ja esittämällä lentosuunnitelman ja noudattamalla kansainvälisiä lakeja hän pystyi yllättämään kilpakumppaninsa. Myös Duvalin lentoa pyrittiin mediatietojen mukaan estämään mutta hän jätti ne kiellot omaan arvoonsa. Hugues Duval on ammattilentäjä, joka lentää myös taitolentoa.

Cri-Cri on 1970-luvulla kehittetty pienoislentokone, jonka siipien kärkiväli on vain 4,9 metriä ja pituus 3,9 metriä. Kyseessä on maailman pienin kaksimoottorinen lentokone.

Kesäkuussa 2011 EADS (nykyinen Airbus Group) ja  Aero Composites Saintonge sekä Greencri-cri Association esittelivät sähkömoottoroidun Cri-Cri -koneen Le Bourgetin ilmailunäyttelyssä. Tuolloin koneelle luvattiin 30 minuutin toiminta-aika 100 km/h:n matkalentonopeudella.

Kumpi olikaan ensimmäinen E-Fan vai Cri-Cri?

Efan_taivaalla_1Airbusin E-fan oli maailman ensimmäinen sähkömoottoroitu lentokone, joka ylitti Englannin kanaalin nousten myös ilmaan omin voimin. Duvalin lentämä Cri-Cri nousi taivaalle toiseen koneeseen kiinnitettynä.

E-Fan suoriutui 74 kilometrin matkastaan Englannin Lyddistä Ranskan Calaisiin 36 minuutissa. Lento toteutettiin päinvastaiseen suuntaan kuin alkuperäinen Blériotin ennätyslento.

Koelentäjä Didier Esteynem lentämä E-Fan painoi noin 600 kg ja se lensi kanaalin yli noin 3500 jalan korkeudella. Airbusin E-Fan oli varustettu litiumioni-akuin, jotka paransivat alkuperäiskoneen akkukapasiteettia 60 prosentilla. E-Fan -koneen siipien kärkiväli on 9,5 metriä ja pituus 6,67 metriä.

"E-Fan -projekti ja sen historiallinen kanaalin ylitys osoittaa Louis Blériotin ja muiden ilmailun alkuaikojen nimimiesten luoman pioneerihengen olevan yhä hengissä. 10. heinäkuuta tullaan muistamaan yhtenä kuuluisana päivänä ilmailun historiassa ja olen varma, että Blériot olisi ylpeä tästä saavutuksesta", juhlisti Airbusin Jean Botti E-Fan lennon päätteeksi.

 

 

Lue myös