Ilmailuministeriö vahvisti: merestä löytyi kadonneen Egyptairin Airbusin jäänteitä

egyptair_a320_wikimedia_MehmetMustafaCelikEgyptin merivoimat kertoi perjantaina löytäneensä Välimerestä Egyptairin Airbus A320 -koneeseen (SU-GCC, vasemmalla) kuuluvia osia. Se katosi tutkasta torstain vastaisena yönä lennolla MS804 Pariisista Kairoon. Koneen uskotaan syöksyneen mereen, mutta syistä on vasta spekulaatioita. Seuraavaksi käynnistyvät ULD-lähettimen etsinnät.

Koneessa oli 56 matkustajaa. Miehistöön kuului kaksi lentäjää, viisi matkustamohenkilökunnan jäsentä ja lisäksi koneessa oli kolme turvamiestä (Air Marshal).

Jo torstaina ehätettiin kertomaan, että äkillisesti matkalentokorkeudessa lennonjohdon toisiotutkasta kadonneen koneen osia olisi havaittu. Tieto kuitenkin kumottiin nopeasti. Itäinen Välimeri on vilkkaasti liikennöity merialue, joten siellä kelluu runsaasti kaikenlaista rojua.

Toisaalta alueen ilmatila on poikkeuksellisen tarkan seurannan piirissä. Siviililennonjohdon toisiotutkien lisäksi Välimeren rantavaltioissa on runsaasti sotilaalliseen ilmavalvontaan liittyvää primääritutkakalustoa. Alueella liikkuu myös eri valtioiden sota-aluksia, joissa on tehokkaat ilmavalvontajärjestelmät.

pinglocator_tpl25_net_usnavyPerjantaina Egyptin merivoimat kertoi löytäneensä koneeseen liittyviä esineitä 290 kilometriä Alexandriasta pohjoiseen. Ilmeisesti merestä on poimittu uhrien jäänteitä, istuimien osia ja matkatavaroita. Egyptin ilmailuministeriö on vahvistanut merivoimien tiedot.

Myös Euroopan avaruusjärjestö ESA:n Sentinel-1A -satellitti on havainnut pari kilometriä pitkän öljylautan kaakkoon koneen viimeisestä tutkahavainnosta. Kyseessä voi olla pintaan noussut Airbusin JET A1 -lentopolttoaine.

Nykyaikaisissa matkustajakoneissa on kelluvaa materiaalia kuten pehmusteita, eristeitä, komposiittirakenteita ja matkatavaroita. Kun niitä löytyy, voidaan tunnettujen merivirtausten perusteella ryhtyä rajaamaan etsintäaluetta.

dk180_underwater_locator__dukaneseacomPutoamispaikan alkaessa tarkemmin hahmottua, voidaan käynnistää varsinainen hylyn etsintä meren pohjasta. Sitä varten paikalle on tuotava vedenalaista erikoiskalustoa kuten viistokaikuluotaimia ja tallentimien löytämiseen soveltuvia pinta-aluksen perässä hinattavia sensoreita (kuvassa yllä).

Onnettomuustutkijoille on erityisen tärkeää löytää koneen lentoarvojen SSFDR-tallennin (Solid State Flight Data Recorder) ja SSCVR -ohjaamoäänitallennin (Solid State Cockpit Voice Recorder). Mikäli laitteet ovat säilyneet vahingoittumattomina, ne antavat kattavan kuvan koneen viime vaiheista.

Mereen joutuneen tallentimen löytämisen helpottamiseksi siihen on kiinnitetty vedenalaista äänisignaalia lähettävä ULD-paikannin (Underwater Location Device, kuvassa). Laite toimii ainakin 30 vuorokautta aktivoitumisensa jälkeen. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja: