Kaikki kuusi siviilitoimijoiden UAS-koelentoaluetta käytössä Yhdysvalloissa

Draganflyer_X4ES_2Siviilitoimijoiden miehittämättömien ilma-alusten koelennot  (UAS eli Unmanned Aircraft Systems) ovat päässeet vauhtiin Yhdysvalloissa. Kokemuksia UAS-laitteista kerätään kuudella koelento-alueella.

FAA myönsi joulukuussa 2013 kolmeen osavaltioon kaikkiaan kuudelle toimijalle luvan miehittämättömien ilma-alusten koelentämiseen rajatuilla alueilla.

"Kaikkien kuuden koelentoalueen toiminta antaa meille enemmän tietoa miehittämättömien ilma-alusten turvallisesta käytöstä ilmatilassamme", sanoi FAA:n johtaja Michael Huerta.

Koelentoalueiden lentotoiminnalla pyritään saamaan kokemuksia UAS-laitteista valvotussa ilmatilassa, kommunikaatiosta, matalien operaatioiden turvallisuudesta ja lentäjien koulutuksesta.

FAA_logo_textFAA perustaa erillisen COE-työryhmän (Center of Excellence for Unmanned Aircraft Systems) selvittämään kokemuksia miehittämättömien ilma-alusten toiminnasta näillä alueilla. FAA rahoittaa COE:ta vuosittain minimissään 500 000 dollarilla seuraavien 10 vuoden ajan.

Nyt viimeisimmän eli Virgia Techin koelentoalueella toimitaan usean erilaisin UAS-laitteen ja Smart Road Flyerin tarkoutuksena on kerätä tietoa ajoneuvojen ja tieliikenteen kehittämiseksi. Muita käytettäviä UAS-laitteita ova eSPAARO (Electric Small Platform for Autonomous Aerial Research Operations) , Aeryon Sky Ranger, MANTRA2, Sig Rascal,  ja AVID EDF-8 micro-UAS.

"Olemme aloittaneen uudet ja jännittävän teknologian integraation yhteen maailman vilkkaimpaan ja monimutkaisimpaan ilmatilaan. Kuusi koelentoaluetta ovat avainasemassa  tämän haasteen voittamisessa", kommentoi Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxx FAA:n tiedotteessa.

UAS-koelentoalueiden operaattorit ovat North Dakota Department of Commerce (Pohjois-Dakota), Griffiss International Airport (New York), State of Nevada (Nevada), Virginia Tech (Virginia), University of Alaska (Alaska) ja Texas A&M University–Corpus Christi (Texas).

FAA on ensimmäisen kerran antanut luvan miehittämättömän ilma-aluksen käyttöön ilmatilassaan jo vuonna 1990.

Lu myös: