Lufthansan siniset värit ja uudistunut kurki-symboli esittäytyvät Euroopan taivaalla 8. helmikuuta

LH_blue_747_1Kaksi Lufthansan uudessa tummansini-valkoisessa värityksessä olevaa matkustajakonetta lentää ympäri Saksan ja Euroopan kohteita torstaina 8. helmikuuta. Saksalaisjätin hallituksen puheenjohtaja vuosi uudet värit julkisuuteen jo aiemmin. Henkilöstölle uudelleen maalattuja Boeing 747-8I- ja Airbus A321 -koneita esiteltiin 7. helmikuuta.

Uusi tummempi sininen on jatkossa Lufthansan johtava brändiväri ja perinteinen keltainen katosi lähes kokonaan koneen rungosta mutta säilyy edelleen osana yhtiön identiteettiä.<--break- />

LH_blue_747_2Lufhansan suuren brändiuudistuksen näkyvin osa ovat sen lentokoneet. Yhtiö esitteli uudet värit työntekijöilleen Frankfurtissa ja Münchenissä keskiviikkona 7. helmikuuta. Paikalla oli yhteensä yli 3000 työntekijää. Ensimmäisenä uusissa väreissä lentävät Boeing 747-8I -laajarunkokone (A-ABYA) ja kapearunkoinen Airbus A321 (D-AISP).

Koneet lentävät torstaina 8. helmikuuta ympäri Saksaa ja Eurooppaa. Laajarunkokonee kiertää Saksaa tehden välilaskuja ja matalalähestymisiä pitkin päivää eri lentokentille. Kapearunkokone nähdään lennoille Münchenistä Milanoon, Pariisiin ja Frankfurtiin.

LH_blue_A321"Lufthansa on muuttunut ja on modernimpi ja menestyksekkäämpi kuin koskaa aiemmin. Nyt se on näkyvissä myös suurelle yleisölle uuden designin kautta", sanoi Lufthansa-konsernin hallituksen puheenjohtaja Carsten Spohr.

30-vuoden jälkeen Lufthansa ottaa käyttöön uuden lentokoneiden maalauskaavion. Yhtiön mukaan se on kehitetty yhdessä lukuisten asiantuntijoiden kanssa. Kaikkiaan sen kehittämiseen on tehty lukuisia selvityksiä ja yli 800 erilaista design-mallia ennen nykyisen maalauksen muotoutumista. Uusi tummansininen väri tulee Lufthansan mukaan dominoimaan maailman lentokenttiä seuraavan muutaman vuosikymmenen ajan.

LH_blue_747Koko Lufthansan yli  350 koneen laivaston maalaminen uusiin väreihin kestää yhtiön mukaan seitsemän vuotta. Tuona aikana laivastoon liittyy myös uusia koneita, jotka maalataan jo tehtailla uusiin väreihin.

Kuluvan vuoden aikana Lufthansa odottaa vastaanottavansa 12 uutta lentokonetta. Niistä kuusi on A350-900-koneita ja kuusi A320neo-konetta. Vuoden ensimmäinen A350 toimitettiin vanhoissa väreissä eikä koneiden osalta ollut vielä varmuutta niiden maalauskaavioista.

LH_blue_kurki_evoluutioLufthansan uusi tummempi sininen luonnehditaan elegantimmaksi ja se nousee johtavaksi brändiväriksi. Yhtiön mukaan se tarkoittaa luotettavuutta, selkeyttä ja arvoa. Myös keltainen väri jää elämään vaikka päävärit onkin määritelty uudelleen.

Kurki-symboli on edelleen pääosassa, sillä Boeing 747-8I -koneessa niitä on melkoisesti eli lähes 45 000 kappaletta. Niistä kaksi on sivuvakaajassa ja kaksi eturungossa. Loput löytyvät matkustamosta mm. astioista, tarjoilukärryistä eli trolleista ja shampanjan viilentimistä.

LH_blue_CAMatkustamoissa asiakkaat näkevät uudet modernit miehistön, uniformut sekä useat keltaiset lisävarusteet. Myös koneen astiastot, peitot ja tyynyt tulevat muuttumaan. Kaikkiaan jopa 160 miljonaa eri esinettä kokee muutoksen seuraavan kahden vuoden aikana.

Muutokset koskettavat myös 100 vuotta sitten suunniteltua Lufthansan Kurki-symbolia. Sen kaikkia yksityiskohtia on muutetta vastaamaan digiaikaa. Lufthansan ikonisen kurjen suunnitteli graafikko Otto Firle. Tulevaisuudessa kurki on hoikempi ja rengas kurjen ympärillä on ohuempi.

LH_blue_liput"Kurki on ollut kanssamme aina ja se symboloi selkeästi suorituskykyämme. Se symboloi korkeaa laatua, erinomaista palvelua, lentämisen osaamista, luotettavuutta ja innovatiiviste henkeä sekä luotettavuutta", julisti Spohr.

Lue myös aikaisempi uutisemme Lufthansan lentokoneiden uusista väreistä: