NTSB:n tutkintatapa johti Korean viralliseen protestiin - koneen hylky siivottiin kiitotieltä

Asiana_777_crash_10NTSB:n onnettomuustutkinta Asiana Airlinesin turmassa on herättänyt paljon huomiota. Korean hallitus on lähettänyt virallisen pyynnön tutkinnan pitämisestä reiluna ja objektiivisena. Onnettomuuskone ja sen osat on siirretty pois kiitotieltä ja San Franciscon liikenne toimii jo normaalisti.

Korealaisten lausunnon mukaan NTSB:n tulisi tarjota medialle vain objektiivisia tietoja, ettei liikaa avattu tieto vaikuttaisi itse tutkintaan ja siinä tehtäviin johtopäätöksiin.

NTSB on julkistanut tutkinnastaan hyvin yksityiskohtaisia tietoja, jotka viittaavat ohjaajien tekemään virheeseen. Tiedot ovat toistaiseksi olleet irrallisia ilman kokonaisuutta. NTSB on vastannut haluavansa tarjota tietoa avoimesti.

Asiana Airlinesin kerrotaan harkitsevan oikeustoimia NTSB:tä ja myös ohjaamomiehistöä halventavia tekaistuja nimiä vahingossa julkistanutta TV-kanavaa vastaan.

Asiana Airlinesin lento-onnettomuudessa kuoli kolme henkeä ja 182 loukkaantui. Kaikkiaan koneessa oli 291 matkustajaa ja 16 hengen miehistö.

Onnettomuuskoneen ohjaamomiehistö on matkustanut jo takaisin Koreaan, jossa heitä odottavat uudet kuulemiset tiistaina päättyvien lääkärintarkastusten jälkeen.

Liikenne normalisoitui San Franciscossa

San Franciscon kiitotie 28L on siivottu Asiana Airlinesin turmakoneen osista ja rantavallista sinkoutuneista kivistä. Liikenne pyörii normaalisti kaikilla lentoaseman neljällä kiitotiellä.

Asiana_777_crash_9NTSB:n onnettomuustutkijat vapauttivat onnettomuuskiitotien raivausta varten jo keskiviikkona ja yli 100 työntekijää siivosi Asiana Airlinesin Boeing 777-200ER -onnettomuuskoneen romuja kiitotieltä kellon ympäri.

Onnettomuuskoneen hylky kuljetettiin kiitotieltä nostureiden ja lavettien avulla. Koneesta irroitettiin siivet ja runko pilkottiin muutamaan osaan. Runko siirretään lentokentältä lopulliseen paikkaansa seuraavan kahden viikon aikana.

FAA suoritti kiitotiellä mittarilähestymismenetelmän tarkistuslentoja, joissa suunnistuslaitteidein toiminta voitiin varmistaa. Lentokenttäviranomaiset avasivat kiitotien perjantai iltana kello 17.05 paikallista aikaa ja ensimmäisen laskun avaamisen jälkeen teki Southwest.

 

Lennontallentimen tiedot purettu

Ohjaamonauhoittimeen (CVR) keskittyvä tutkijaryhmä sai selville seuraavanlaisen tapahtumaketjun.

5Asiana_DFDR_NTSB_100 jalan radiokorkeudessa ohjaamossa kuului automaattinen ilmoitus korkeudesta ja samanaikaisesti ohjaaja ilmoitti laskeutumista varten tehdyt toimenpiteet valmiiksi kutsulla "Landing checklist complete".

18 sekuntia ennen törmäystä ohjaamossa kuului automaattinen ilmoitus 200 jalan radiokorkeudesta. Yhdeksän sekuntia ennen törmäystä automaattinen ilmoitus kertoi radiokorkeudeksi 100 jalkaa ja ohjaamossa kuului ensimmäinen kommentti lentokoneen alhaisesta nopeudesta.

Kolme sekuntia ennen törmäystä rantavalliin ohjaamosta kuului komento aloittaa ylösveto. Puolitoista sekuntia ennen törmäystä toinen ohjaaja komensi ylösvedon.

Lentävän ohjaajan mukaan koneen lähestyessä kiitotietä PAPI-valoista kolme oli punaisia ja yksi valkoinen eli kone oli liukupolun alapuolella. Samalla ohjaaja kertoi nähneensä kirkkaan valon edessä kiitotien ulkopuolella.

Muut ohjaajat eivät maininneet minkäänlaista valoilmiötä tutkijoiden haastatteluissa. Ohjaamonauhurissa ei myöskään ole keskustelua ylimääräisestä valosta.

Lennontallentimen (DFDR) parissa työskentelevä tutkijaryhmä on purkanut 240 eri parametriä. Niiden mukaan moottorit ja ohjainpinnat toimivat kuten piti. Automaattiohjaus, lennonohjausnäyttö (FD) sekä automaattinen tehonsäätö toimivat oikein.

Tutkintaryhmä alkavat yhdistämään tietoja DFDR:n, CVR:n ja todisteiden sekä ohjaajien lausuntojen osalta. NTSB:llä on erittäin suuri määrä kuvamateriaalia, haastattelunauhoituksia ja muita kerättyjä todisteita tutkimusta varten.

NTSB:n mukaan tutkinta kestää 12-18 kuukautta. Se on erittäin korkealla prioriteetilla tutkijoiden työlistalla verrattuna muihin kesken oleviin tutkintoihin.