Pakistan ja Intia avasivat ilmatilan - lentoyhtiöt suorille reiteille lähes viiden kuukauden jälkeen

LWI_final_2Pakistan ja Intia ovat avanneet ilmatilansa kaikelle ylilentävälle siviililentoliikenteelle. Finnair ja muut lentoyhtiöt pääsevät lähes viiden kuukauden jälkeen palaamaan normaaleilla suorille reiteille Euroopan ja Aasian välillä. Ilmatilan sulkeminen on aiheuttanut lentoyhtiöille merkittäviä kustannuksia.

Pakistan ilmoitti avanneensa ilmatilansa kaikelle ylilentävälle liikenteelle NOTAM-tiedotteellaan 15. heinäkuuta. Sen mukaan helmikuun lopussa suljettu ilmatila avautui kaikelle ylilentävälle siviililentoliikenteelle. Myös Intia kumosi asettamansa ylilentoja koskevat rajoitukset. Syy lentoyhtiöiden kiertoreitteihin ei siis ollut yksin Pakistanin aiheuttamaa.

Pakistan_FR24_5319Ilmatila suljettiin 27. helmikuuta Intian ja Pakistanin välillä tapahtuneen selkkauksen seurauksena. Konfliktin taustalla on 14. helmikuuta Kashmirissa räjähtänyt autopommi. Sen seurauksena Intian Ilmavoimat iski kohteeseen Pakistanissa 26. helmikuuta. Myös Pakistan ilmoitti ampuneensa alas Intian Ilmavoimien koneita.

Tapahtumien seurauksena kärsijäksi nousi siviililentoliikenne, joka joutui yllättäen kiertoreiteille. Normaalisi alueen halki kulkee päivittäin yli 400 kaukolentoa. Pääosin Pakistanin normaalisti ylittävät lennot kulkivat kiertoreiteillä Iranin ja Omanin ilmatilojen kautta, mutta osa Finnairin reiteistä siirtyi myös Kiinan ilmatilaan. 

Pakistanin ilmatilaa avattiin kevään aikana ylilentoliikenteellekin mutta vain muutamalla reitillä Lähi-idästä Pakistanin yli koilliseen kohti Aasiaa ja takaisin. Reittiavauksia rajoitti Intian ilmoitus, ettei se salli Pakistanista lentoja ilmatilaansa.

Lähes viiden kuukauden mittainen ilmatilan sulku on aiheuttanut lentoyhtiöille merkittäviä kustannuksia. Pakistanin kiertäminen toi normaaleille reiteille jopa tunteja lisää lentoaikaa, joka puolestaan nosti polttoaineen kulutusta, vaikutti aikatauluihin sekä aiheutti tankkausvälilaskuja.

United-787-9NRLTämä kaikki on vaikuttanut myös miehistöjen käyttöön kasvaneina työtuntimäärinä ja mahdollisesti lisättyinä miehistöinä kasvattaen kustannuksia entisestään.

Osa lentoyhtöistä jopa keskeytti tiettyjä reittejään ilmatilan pitkittyneen sulkemisen seurauksena. Ainakin

United Airlines ehti vain hetkeä aiemmin ilmoittaa jatkaneensa Mumbain ja Delhin lentojen keskeytyksiä aikataulukauden loppuun eli 26. lokakuuta saakka. Unitedin Intian-lennot ovat olleet keskeytyksissä 21. kesäkuuta lähtien.

Air_India_tail_1Intialaisyhtiöt Air India, SpiceJet, IndiGo ja GoAir ovat kohdanneet merkittäviä kymmenien miljoonien eurojen tappioita.

Intian toiseksi suurin lentoyhtiö Jet Airways puolestaan lopetti lennot jo huhtikuussa 2019. Ilmatilan sulku aiheutti lisähankaluuksia talousvaikeuksissa olevalle lentoyhtiölle.

Yksi monista ilmatilan sulkemisista kärsinyt lentoyhtiö on Eurooppaa-Aasia -liikenteeseen panostanut Finnair. Yhtiön reiteistä Pakistanin ja Intian yli kulkevat normaalisti ainakin Delhin, Bangkokin, Krabin, Phuketin, Ho Chi Mich Cityn (Saigon) ja Singaporen lennot.

Ne kaikki on jouduttu operoimaan kiertoreiteillä ja mahdollisesti tankkausvälilaskuin. Hankalin tapaus oli Finnairin mukaan Delhin lento, joka aiheutti paljon uudelleenreityksiä. Sen osalta Finnair muuttikin aikatauluja touko-, kesä- ja heinäkuun ajaksi myöhästymisten välttämiseksi.

Finnair palannee suorille reiteille mahdollisimman pikaisesti, mutta Delhi operoitaneen poikkeusaikataululla vielä heinäkuun loppuun saakka. Käytännössä lento olisi suoran reitin myötä laskussa Delhissa ja Helsinki-Vantaalla etuajassa.

Finnair kommentoi Lentoposti.fi:lle aiemmin ilmatilan sulun aikaan, että normaalien reittien avautuessa yhtiö tekee päätöksen reiteistä viranomaisten määräysten ja omien arvioidensa pohjalta.

Vaikka ilmatila on nyt avattu on alue yhä Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n konfliktialueiden listalla. Iso-Britannia, Saksa, Ranska ja Yhdysvallat kehottavat lentoyhtiöitä huomioimaan alueen riskit ja lentämään yli 25 000 jalan korkeudessa maanpinnasta. Syynä ovat maasta laukaustavat ilmatorjuntaohjukset. Kyseinen EASA:n 12. heinäkuuta antama varoitus on voimassa tammikuuhun 2020 saakka.

(A0710/19 NOTAMN
Q)OPXX/QARXX///E/000/999/
A)OPKR OPLR
B)1907151908 C)PERM
E)WITH IMMEDIATE EFFECT PAKISTAN AIRSPACE IS OPEN FOR
ALL TYPE OF CIVIL TRAFFIC ON PUBLISHED ATS ROUTES)

Lue myös: