Purjehduskaudella 2025 käytössä on EMSA:lta Suomeen on saatu miehittämätön kaksimoottorinen Tekever AR5 -ilma-alus, joka tukeutuu Hankoon. Länsi-Suomen merivartioston johtokeskus johtaa Suomen ilmatilassa toteutettavat lennot. Suomen lisäksi dronella valvotaan purjehduskauden aikana myös Viron ja Latvian merialueita.
Tekever AR5 on kauko-ohjattava kiinteäsiipinen miehittämätön ilma-alus, jonka siipien kärkiväli on 7,3 metriä ja pituus 4,0 metriä. AR5:n voimanlähteinä on kaksi 170 kuutiosenttimetristä boxer-moottoria, jotka antavat sille 100 km/h:n matkalentonopeuden. AR5 voisi tarvittaessa lentää jopa 1000 kilometrin pituisen reitityksen.
Satelliittiyhteys mahdolllistaa tarkan kuvamateriaalin videokuva mukaanlukien sekä sensoritietojen lähettämisen maa-asemalle reaaliaikaisesti. Tarvittaessa AR5 voi kuljettaa onnettomuuspaikalle myös pelastuslautan. Lisäksi sitä voidaan hyötykuormasta riippuen käyttää myös signaalitiedusteluun. Kaikki kerätty tieto voidaan analysoida heti tai myöhemmin Tekever Atlas -ohjelmistolla, jota käytetään myös tehtäväsuunnitteluun.
Tekever on eurooppalainen vuonna 2001 perustettu IT-, ilmailu-, puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja, jonka päätoimipaikka sijaitsee Lissabonissa.
Rajavartiolaitoksen operaation tavoitteena on nostaa Rajavartiolaitoksen suorituskykyä raja- ja meriturvallisuustehtävissä sekä muissa rannikkovartiostotoiminnoissa Suomen merialueella, rannikolla ja saaristossa. RPAS-operaatio ja Rajavartiolaitoksen partiointi vesillä muodostavat yhdessä kattavamman tilanneymmärryksen avomerialueilta.
Purjehduskaudelle 2025 on varattu laajasti ilmatilaa merivalvontaan ja korkeimmillaan Tekever AR5 voisi lentää jopa 5000 jalan korkeudessa. Valvontatehtävien lisäksi operaatiossa pyritään paljastamaan esimerkiksi luvattomia öljypäästöjä ja rajat ylittävää rikollisuutta sekä tarvittaessa tukemaan meripelastusoperaatioita. Operaatiolla parannetaan Rajavartiolaitoksen varautumista myös merellisten ympäristövahinkojen torjuntaan. Rannikkovartiostotoiminnot sisältävä meriturvallisuuden, merenkulun turvatoimet, meripelastuksen, rajojenvalvonnan merialueella, kalastuksen valvonnan, tullivalvonnan, yleisen lainvalvonnan merellä sekä meriympäristön suojelun. RPAS-järjestelmän suorituskykyä hyödynnetään laajasti näissä tehtävissä joko Rajavartiolaitoksella tai tukena muille viranomaisille.
Suomessa RPAS-suorituskyky on ollut operatiivisessa käytössä merivartiostoissa ja sen käyttö on vakiintunutta valvonnassa ja tilannekuvan muodostamisessa. RPAS-järjestelmän tuottama tieto parantaa merivartiostojen merellistä tilannekuvaa ja auttaa käyttämään resursseja tehokkaammin ja suuntaamaan ne parhaalla mahdollisella tavalla.
EMSA:n tarjoama valmis suorituskykykokonaisuus syventää kansainvälistä yhteistyötä EMSA:n ja operaatioon osallistuvien valtioiden kanssa.
"Miehittämätön ilmailu kehittyy nopeasti ja Rajavartiolaitokselle on tärkeää testata ja hyödyntää uutta tekniikkaa ketterästi. Tämän kokoluokan lennokki tarjoaa laajan toiminta-alueen myös avomerellä ja tilannekuvaa voidaan täydentää yhdessä naapurimaiden kanssa. Operaatio täydentää meidän muuta partiointiamme merellä, jota teemme veneillä, laivoilla, helikoptereilla, valvontalentokoneilla ja yhdessä naapurimaiden viranomaisten kanssa", kertoi rajaturvallisuusasiantuntija, komentaja Petteri Blomvall Rajavartiolaitoksen esikunnasta.
|
|||