RAF:n, Luftwaffen, US Navyn ja USAF:n hävittäjissä heittoistuinongelmia - Ilmavoimat seuraa tilannetta

MB_MK16A(Päivittynyt klo 21.21) Martin-Bakerin heittoistuimista havaittu tekninen ongelma on vaikuttanut eri hävittäjätyyppien käyttöön maailmalla. Ainakin RAF, Luftwaffe, US Navy ja USAF ovat keskeyttäneet ns. ei-välttämättömiä lentoja eri hävittäjätyypeillä. Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on tiedottanut mahdollisista ongelmista asiakkaitaan. Tilannetta seurataan myös Suomen Puolustusvoimissa, mutta ainakaan toistaiseksi asialla ei ole ollut vaikutuksia Suomen ilmavoimien operaatioihin.

Eurofigher_RAF_ilmassa_2Englannin kuninkaalliset ilmavoimat RAF ilmoitti jo 22. heinäkuuta keskeyttäneensä ei-välttämättömät lennot Eurofighter Typhoon-hävittäjillä sekä Hawk-suihkuharjoituskoneilla tilapäisenä toimena lentoturvallisuuden varmistamiseksi. Myös Luftwaffe rajoitti lentoja Eurofighter Typhooneilla ja Panavia ToFA18_SuperHornet_ilmassa_1rnadoilla.

US Navy puolestaan ilmoitti 26. heinäkuuta mahdollisista heittoistuinongelmista, jotka koskisivat F/A-18C/D Hornet-, F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler -hävittäjiä sekä T-45 Goshawk ja F-5 Tiger II -suihkuharjoituskoneita.

Myös Yhdysvaltain ilmavoimat USAF on keskeyttänyt asian seurauksena lennot F-35-hävittäjillä sekä T-38 Talon -suihkuharjoituskoneilla.

Hävittäjät ja suihkuharjoituskoneet tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaan ennen seuraavia lentoja ja tarvittaessa vaihdetaan osia.

Panavia_Tornado_Luftwaffe_USAFLentoturvallisuus on numero yksi myös eri maiden ilmavoimissa eikä lentäjiä saateta tarpeettomaan vaaraan. Heittoistuinhaasteet eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet ns. operatiiviseen lentotoimintaan.

Suomen ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle, että julkisuudessa esillä olleet tapaukset liittyvät heittoistuinten ns. Cartridge Actuated Devices (CAD) -räjähdepatruunoiden tuotantoprosessin muutokseen. Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on tiedottanut havainnoista käyttäjille.

Hornet_johtokonttiLentomiehistön vetäessä heittoistuimen laukaisukahvasta käynnistää CADien toiminta tapahtumasarjan, jonka seurauksena miehistö poistuu turvallisesti lentokoneesta ja laskuvarjo avautuu. CADien pitää toimia oikea-aikaisesti tietyllä viiveellä heittoistuinhypyn onnistumiseksi.

US Navyn mukaan kyseiset CAD-ongelmat liittyvät tietyn valmistuserän osiin ja se aloitti uusien osien toimitukset tukikohtiin jo 24 heinäkuuta.

Suomen Puolustusvoimat noudattaa Martin-Bakerin julkaisemaa tiedotetta, missä ei suositella jatkotoimia. Asialla ei siten ole vaikutusta Suomen Ilmavoimien lentotoimintaan. Ilmavoimat täsmensi Lentoposti.fi:lle, että Suomen Puolustusvoimat seuraa tilannetta kuitenkin tarkasti yhdessä heittoistuinvalmistajan ja Hornet-kaluston pääkäyttäjän US Navyn kanssa.

martinbaker_mk10_patruunatSuomen ilmavoimien Hornet-hävittäjissä on Martin-Baker Mk.14-heittoistuimet ja Hawkeissa Martin-Baker Mk.10 -heittoistuimet. Molemmat mallit ovat ns.nolla-nolla -istuimia eli niillä voi pelastautua maassa paikallaan olevasta lentokoneesta.

Heittoistuin mahdollistaa turvallisen poistumisen ja
pelastautumisen laskuvarjon varaan hävittäjä- ja suihkuharjoituskoneista useimmissa
lentotiloissa, -nopeuksissa ja -korkeuksissa.

Martin-Baker on maailman johtava heittoistuinvalmistaja. Sen valmistamat heittoistuimet ovat pelastaneet tähän mennessä jo 7677 lentäjän hengen. Suomen Ilmavoimissa on hypätty heittoistuimella vuodesta 1958 alkaen yhteensä 26 kertaa 21 eri lento-onnettomuuden yhteydessä. Vain yhdessä tapauksessa heittoistuinhypyn suorittanut henkilö on saanut surmansa. MH

Päivitys kello 21.21: Lisätty tieto USAF:n F-35 lentojen keskeytyksestä