US Navy puolestaan ilmoitti 26. heinäkuuta mahdollisista heittoistuinongelmista, jotka koskisivat F/A-18C/D Hornet-, F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler -hävittäjiä sekä T-45 Goshawk ja F-5 Tiger II -suihkuharjoituskoneita. Myös Yhdysvaltain ilmavoimat USAF on keskeyttänyt asian seurauksena lennot F-35-hävittäjillä sekä T-38 Talon -suihkuharjoituskoneilla. Hävittäjät ja suihkuharjoituskoneet tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaan ennen seuraavia lentoja ja tarvittaessa vaihdetaan osia.
Suomen ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle, että julkisuudessa esillä olleet tapaukset liittyvät heittoistuinten ns. Cartridge Actuated Devices (CAD) -räjähdepatruunoiden tuotantoprosessin muutokseen. Heittoistuinvalmistaja Martin-Baker on tiedottanut havainnoista käyttäjille.
US Navyn mukaan kyseiset CAD-ongelmat liittyvät tietyn valmistuserän osiin ja se aloitti uusien osien toimitukset tukikohtiin jo 24 heinäkuuta. Suomen Puolustusvoimat noudattaa Martin-Bakerin julkaisemaa tiedotetta, missä ei suositella jatkotoimia. Asialla ei siten ole vaikutusta Suomen Ilmavoimien lentotoimintaan. Ilmavoimat täsmensi Lentoposti.fi:lle, että Suomen Puolustusvoimat seuraa tilannetta kuitenkin tarkasti yhdessä heittoistuinvalmistajan ja Hornet-kaluston pääkäyttäjän US Navyn kanssa.
Heittoistuin mahdollistaa turvallisen poistumisen ja Martin-Baker on maailman johtava heittoistuinvalmistaja. Sen valmistamat heittoistuimet ovat pelastaneet tähän mennessä jo 7677 lentäjän hengen. Suomen Ilmavoimissa on hypätty heittoistuimella vuodesta 1958 alkaen yhteensä 26 kertaa 21 eri lento-onnettomuuden yhteydessä. Vain yhdessä tapauksessa heittoistuinhypyn suorittanut henkilö on saanut surmansa. MH Päivitys kello 21.21: Lisätty tieto USAF:n F-35 lentojen keskeytyksestä
|
|||