Harjoituksen erikoisuutena on laivasimulaattorityöskentely. Merenkulkuoppilaitos Aboa Maren merenkulkusimulaattoreita käytetään apuna toiminnassa. Simulaattorin kuvaa käytetään harjoituksen aikana tilannekuvana sekä johtamisen työkaluna. Harjoituksessa ovat mukana Rajavartiolaitoksen lisäksi Varsinais-Suomen Pelastuslaitos, Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiiri, Varsinais-Suomen Poliisi, Lentopelastuskeskus Tampere (ARCC/Finavia), Turun aluelennonjohto (Finavia), Meriliikennekeskus (VTS/LiVi), Merenkulkuoppilaitos (Aboa Mare), Suomen meripelastusseura (SMPS), Ålands sjöräddningssällskap (ÅSRS), Ruotsin rannikkovartiosto (KBV), Ilmatieteenlaitos, Läntinen Merenkuluntarkastaja (Trafi), Suomen Ympäristökeskus, Maavoimien Operaatiokeskus, Merivoimien Operaatiokeskus, Onnettomuustutkintakeskus SARgent Orange -harjoitus käynnistyi kun kello 09:32 Archipelago VTS ilmoitti Meripelastuskeskus Turulle, että Transsar-niminen alus on saanut black outin Sottungan eteläpuolella Ahvenanmaalla. Blackoutin jälkeen Transsar törmäsi m/s Brace -matkustaja-alukseen. Hätäviestiliikenne on aloitettu VHF-kanavalla ja tapahtuu englanniksi. Aluksilla on satoja pelastettavia. MRCC-keskuksessa ilmatoimintaa johtaa ACO (Aircraft Co-Ordinator) Vartiolentolaivueesta. Iltapäivällä kuvitteelliselle onnettomuusalueelle oli hälytetty jo yhteensä 31 virtuaalista pinta-alusyksikköä. Pelastustoimissa oli myös viisi pelastushelikopteria, joista yksi on ruotsalainen ja yksi virolainen. Mukana virtuaalisesti on myös pelastuslaitoksen MIRG-ryhmä (Maritime Incident Response Group). Harjoituksen kulkua voit seurata Länsi-Suomen merivartioston Facebook-yhteisössä ja Twitterissä @merivartiosto tunnuksella #suuronnettomuusharjoitus Samaten tapahtumat päivittyvät reaaliajassa Rajavartiolaitoksen nettisivulle. Turun Sanomien TSTV:n nettivideo harjoituksesta.
Lue myös Rajavartiolaitoksen uudesta MRCC Turku -keskuksesta (Maritime Rescue Co-ordination Centre):
|
|||