Rajan MVX-hanke etenee seuraavaan vaiheeseen - mukana kolme konetyyppiä ja neljä kumppania

MVXlogo_rajaRajavartiolaitoksen vartiolentolaivueen Dornier 228 -valvontakoneiden korvaamista edistävä MVX-hanke on nyt edennyt Intermediate RFQ -vaiheeseen, jossa tarjouspyyntöä päivitetään, evaluoidaan tarjottuja ilma-aluksia ja sensoreita sekä neuvotellaan jatkoon päässeiden neljän prime-kandidaatin kanssa sopimusehdoista. 

"Rajavartiolaitos kutsui tarjouskilpailuun yhdeksän toimittajaa. Tarjouskilpailuun määräaikaan osallistuneista jatkossa on neljä prime-kandidaattia. Valitut prime-kandidaatit osoittivat alustavissa tarjouksissaan hyvin vaatimuksiamme vastaavia ratkaisuja niin ilma-alusten kuin valvontajärjestelmienkin osalta", kertoo Rajavartiolaitos. 

MVX_LongSeuraavaksi käynnistyy tarjottujen kokonaisuuksien käytännön evaluointi. Kesällä 2023 on ensimmäinen neuvottelukierros ja tarvittaessa neuvottelukierroksia pidetään lisää syksyllä 2023.

Rajavartiolaitoksella on tavoitteena tehdä hankintasopimus valitun toimittajan kanssa vuoden 2023 loppuun mennessä. Koneet on tarkoitus saada operatiiviseen käyttöön vuosien 2026-2027 aikana.

Jatkossa olevat prime-kandidaatit yhdysvaltalaiset Field Aerospace, L3Harris Technologies ja Sierra Nevada Corporation ja ruotsalainen St Airborne Systems.

MVX_FalconMVX-monitoimivalvontakoneratkaisun alustaksi toimittajat tarjoavat vaihtoehtoina Bombardier Challenger 650 (Sierra Nevada Corporation ja Field Aerospace) , Dassault Falcon 2000LXS (L3Harris Technologies) ja Cessna Citation Longitude (ST Airborne Systems) -liikesuihkukoneita.

Rajavartiolaitos on suunnitellut kahden vanhentuneen Dornier 228 -valvontalentokoneen korvaamista kahdella uudella monitoimilentokoneella vuosien 2026-2027 aikana. 

Uusien monitoimilentokoneiden hankinnalla tavoitellaan useita parannuksia nykyisten Dornier 228 -valvontakoneiden suorituskykyihin.

MVX_BombToimintaaikaan on luvassa merkittävää parannusta, joka mahdollistaa siten laajempien alueiden kattamista valvonnalla sekä pidempiaikaisen toimintakyvyn varmistamista ympäristövahinkojentorjuntatehtävissä. Useat tekniset valvontasensorit laajentavat tehtäväkentää entisestään. Myös kuljetuskapasiteetti on aiempaa suurempi. MVX-valvontakoneissa hyödynnetään uusinta teknologiaa ja kehittyneempiä teknisiä järjestelmiä, mukaan lukien reaaliaikaista ja salattua tiedonsiirtoa.

Uudet suorituskykyisemmät monitoimilentokoneet parantavat merkittävästi Suomen rajaturvallisuutta sekä alueellisen koskemattomuuden valvontaa.

Lue myös: