Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys tyrmistyi Finnairin YT-ilmoituksesta kesken säästöneuvottelujen ja pitää työnantajan käytöstä ennennäkemättömänä. Yhdistys aikoo uhkailevasta asetelmasta huolimatta pyrkiä säästöjen löytämiseen ja työnteon jatkamiseen. Finnair hakee matkustamohenkilökunnalta 18 miljoonan euron säästöjä. Finnair ilmoitti 27. maaliskuuta aloittavansa YT-menettelyn ja suunnittelevansa vaihtoehtoisia toimia säästöneuvotteluille. Vaihtoehtoinaan yhtiö mainitsi erillisen matkustamopalveluita Finnairille tuottavan yhtiön perustamisen ja alihankinnan lisäämisen kauko- ja lähiliikenteen matkustamoissa. Suunnitelmissa on myös kolmen kaukoliikennereitin ulkoistus ja toisessa vaiheessa kymmenen lisäreitin ulkoistukset. Suurimmat säästöt työvoimakustannuksista olisi mahdollista ottaa pisimmiltä reiteiltä ja Finnair onkin jo aiemmin ulkoistanut kaksi pidempää Euroopan reittiä espanjalaistyövoimalle. Ulkoistettujen Madridin ja Barcelonan kaltaisia pitkiä Euroopan reittejä ovat myös esimerkiksi Italian reittikohteet Milano ja Rooma. Aasian liikenteen osalta pisimpiä reittejä nykyverkostossa ovat Singapore ja Hong Kong. Edellisten lisäksi mahdollinen kolmas ulkoistettava kaukoreitti voisi olla Intian Delhi, jonka reittitiheyttä on vähennetty. Finnair tahtoo myös ottaa työntekijöistään enemmän irti ja on säästöneuvotteluissa ilmaissut halunsa nostaa viikkotuntirajaa nykyisestä 115 työtunnista 130 tuntiin sekä laskea mediaanipalkkoja 4100 eurosta 3900 euroon. Matkustamohenkilökunnan ylimmän palkkaluokan peruspalkka on noin 2400 euroa, joka on mahdollista saavuttaa reilun 25 vuoden jälkeen. Peruspalkan lisäksi työntekijöille maksetaan olosuhdelisiä mm. pitkistä työpäivistä ja yö-työstä. Tämän lisäksi palkan päälle maksetaan lakisääteiset päivärahat. Matkustamohenkilökunta on ollut erittäin sitoutunutta yhtiöön ja Finnairin vuosikertomuksen mukaan uran keskimääräinen pituus on vuonna 2013 ollut 19,36 vuotta. SLSY:n mukaan uusia suomalaisia ei ole palkattu matkustamoon kuuteen vuoteen. SLSY aikoo kummista asetelmista huolimatta jatkaa neuvotteluita mutta ei kuitenkaan aio lähteä hintakilpailuun aasialaisen halpatyövoiman kanssa. Yhdistyksen mukaan Finnairin Aasian reiteillä jo lähes puolet matkustamohenkilöstöstä on noin 1000 euroa kuukaudessa ansaitsevaa halpatyövoimaa. "Tästä huolimatta yhtiö ei tuota tulosta. Yhtiön johdon olisi korkea aika pohtia pelastuksekseen muitakin ratkaisuja kuin matkustamotyön teettäminen halvemmalla", kertoo SLSY tiedotteessaan. Ammattiyhdistys kymmastelee myös, että miksi yhtiö ilmoittaa kannattavuuden ja menestymisen olevan matkustamohenkilökunnan palkoista säästetyn rahan varassa. Työntekijät pelkäävät myös, että nyt vaaditut 18 miljoonan euron säästöt eivät riitä ja edessä olisi taas uudet säästöt kunnes pohja saavutetaan. "SLSY on tehnyt säästöjä vuodesta 1999 lähtien. Vuonna 2009 säästettiin 12,3 miljoonaa euroa ja seuraavat säästöt aloitettiin vuonna 2011", kertoo SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala. "Miljardi-investointi lentokoneisiin sisältää 11 kappaletta A350-koneita á 200 miljoonaa €/kappale. Säästövaatimus meille on 18 miljoonaa €. Tämä tarkoittaa noin 9 % yhden koneen hinnasta. Vaikka koko henkilökunta tekisi ilmaiseksi töitä, emme saisi tätä investointiohjelmaa maksettua palkkarahoillamme. Rahoituksen täytyy perustua johonkin muuhun", kertoo SLSY tiedotteessaan. "Tosiasiassa meidän säästöillämme, olivat ne sitten 2,5 miljoonaa tai 18 miljoonaa, ei ole merkitystä yhtiön tulokseen – eikä sitä kai kukaan oletakaan", kertoo SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers. "Tavoitteena on edelleen löytää säästöjä, jotka mahdollistavat työnteon sekä kohtuullisen toimeentulon", päättää Åkers. Lue myös:
|
|||