”Järjestelmän siirrettävyys ja sen korkealle kohoava masto on ainutlaatuinen yhdistelmä. Tämä antaa käyttäjille ylivertaisen suorituskyvyn ja lisäaikaa reagoida käsillä oleviin tilanteisiin”, kertoo Saabin Surveillance-liiketoiminta-alueen tutkaratkaisuista vastaava johtaja Markus Borgljung.
Saabin ja Conlogin välinen yhteistyö perustuu kummankin yrityksen osaamisalueisiin, jotka yhdessä muodostavat maailmanmarkkinoilla mullistavien ratkaisujen kehittämiskyvyn. Yhteistyöhön kuuluu, että tutkimus- ja kehitystyö ja tuotanto toteutetaan sekä Ruotsissa että Suomessa. Korkeamastoratkaisu voidaan integroida erilaisiin ajoneuvoihin kuten maastokuorma-autoihin ja tela-ajoneuvoihin. Oheisessa kuvassa yllä on Saabin aiemmin tarjoama ratkaisu.
”Conlogilla on yli 30 vuoden kokemus vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen siirrettävien ratkaisujen kehittämisestä, ja olemme iloisia voidessamme olla mukana tässä yhteisessä tuotekehityksessä”, sanoo Conlog Oy:n markkinointijohtaja Markku Hellstén. "Kyseessä on esimerkki HX-hankkeen etukäteen hyväksytyistä teollisen yhteistyön projekteista, joita toteutamme HX-hankkeen lopputuloksesta riippumatta. Meillä on kaikkiaan kymmenen tällaista hanketta, jotka on hyväksytty ja ne ovat jo käynnissä", sanoi Saabin Suomen HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg Lentoposti.fi:lle. Muita vastaavia hankkeita ovat mm. yhteistyö Jet-Teknon ja Senopin kanssa. Giraffe 4A on monitoiminen pitkän kantaman GaN-pohjainen (Gallium-nitridi) S-band (E/F) -taajuusalueella (2 - 4 GHz) toimiva elektronisesti tasoantennilla skannaava AESA 3D -tutka. Se on täysin mukautettavissa erilaisiin tehtäviin ja pystyy suorittamaan useita tehtäviä samanaikaisesti. Valvontatutkalla voi olla samanaikaisesti jopa yli 1000 seurantaa.
Pyörimisnopeus on vaihtoehtoisesti 60 tai 30 kierrosta minuutissa ja se kattaa koko 360 asteen havaintoalueen jokaisella pyörähdyksellä myös korkeussuunnassa aina 70 astetta horisonttitason yläpuolelle. Järjestelmä tarjoaa siis korkean tarkkuuden ja päivityssyklin yhdistettynä 360° ilmavalvontakykyyn sekä ns. ”stop and stare” suorituskykyyn.
Suurin mittausetäisyys on yli 280 kilometriä. Tutka kykenee erottamaan hävittäjät vähintään 200 kilometrin etäisyydeltä, pienet koneet 150 kilometrin etäisyydeltä ja pienet miehittämättömät ilma-alukset 100 kilometrin etäisyydeltä. Yksittäinen lokki nähdään jo 30 kilometrin etäisyydeltä. Järjestelmä sopii siis myös pienten miehittämättömien UAS-laitteiden (Unmanned Aerial System) havaitsemiseen ja seurantaan. Tutka pystyy myös havaitsemaan häirintälähettimet ja seuraamaan niitä. Giraffe 4A voi tukea lukuisia eri ilmapuolustusratkaisuja ja -ohjusjärjestelmiä (GBAD) sen ainutlaatuisten valvonta- ja seurantakykyjen ansiosta. Saab on toimittanut ensimmäiset uusinta sukupolvea olevat Giraffe 4A AESA -tutkat nimeämättömälle asiakkalle jo vuonna 2016.
Merivoimien Rauma-luokan ohjusveneiden sensorina on Sea Giraffe 9GA 208 -tutka. Ilmavoimat puolestaan käyttää Sisu SK250 -kuorma-autoalustalle asennettua Giraffe 100 AAA -lähivalvontatutkaa (LÄVA, kuvassa). Ne hankittiin 90-luvulla. Suomen merivoimien uusiin Pohjanmaa-luokan korvetteihin asennetaan merioperaatioihin suunniteltu kiinteäpaneelinen Giraffe 4A -tutka, Sea Giraffe 4A FF. MH Lue myös artikkeli: Saabin uusi Giraffe 4A AESA -monitoimivalvontatutka tositoimissa Gotlannissa
|
|||