Suomen ilmailuopisto hankkii uusia koulukoneita

FINAA_1Suomen Ilmailuopisto on hankkimassa uusia koulukoneita. Porissa toimiva lentokoulu on korvaamassa vanhentuvaa Beechcraft-mäntämoottorikalustoa uusilla moderneilla koulukoneilla. Lentokouluun ollaan hankkimassa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n hyväksymiä yksi- tai kaksimoottorisia koulukoneita.

Porissa toimiva Suomen ilmailuopisto on aloittanut vaihtoehtoisesti kolmen tehdasuuden yksimoottorisen tai kolmen kaksimoottorisen koulukoneen hankinnan. Koneiden on tarkoitus liittyä Suomen Ilmailuopiston laivastoon maaliskuun lopussa 2014.

"Konehankinnalla on tarkoitus korvata kolme nykyistä Beechcraft Bonanza BE36-konetta", kommentoi Suomen Ilmailuopiston rehtori Juha Siivonen lentoposti.fi:lle.

"Tilaus tehdään näillä näkymin kesällä 2013".

FINAA_2Vaatimuksina koneille on nelipaikkaisuus, IFR-mittarilentovarustus ja koneen tulee olla myös säätöpotkurilla varustettu joko manuaalisesti tai FADEC-järjestelmän ohjaamana. Avioniikkapuolen vaatimus on automaattiohjauksella varustettu Garmin G1000 lasiohjaamo. Lisäksi vaatimuslistalla on kyky lentää tunnetuissa jäätävissä olosuhteissa.

Koneen toimittajan tulee myös kouluttaa tarpeellinen määrä ohjaajia ja mekaanikkoja Suomen ilmailuopiston tarpeisiin. Tarvittava koulutettavien määrä on kuusi lennonopettajaa, ja kuusi mekaanikkoa joille on annettava myös työkokemusta hankittavista koneista.

Uusien koulukoneiden hankinnan arvioidaan maksavan konetyypistä riippuen 1,2 - 2,1 miljoonaa euroa. Ratkaisuperusteina konekaupoille on taloudellisesti edullisin tarjous mutta kuitenkin määritykset huomioon ottaen.

Useita vaihtoehtoja tarjolla

Suomen ilmailuopistolle on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja. Ennen lopullisia määrittelyjä hankittavalle koneelle vaihtoehtoja on tarjolla Beechcraftilta, Cessnalta, Piperilta, Cirrukselta ja Tecnamilta. Kaksimoottoristen osalta vaihtoehtona nähdään Diamond.

Valmistajien listoilta sopivia koneita olisivat esimerkiksi Diamond DA42, Cirrus SR22, Bonanza G36 ja Cessna TTx.

Hankinnassa on käynnissä ilmoittautumisaika, jonka jälkeen katsotaan mitkä valmistajat ovat valmiita tarjouksen tekemiseen. Hankinnassa mukana olevista määrittelyistä rajoittavin lienee kelpoisuus lentää tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin.

"Hankinnan jälkeen edessä ovat taloustilanteesta riippuen myös Cessna-alkeiskoulukoneiden korvaaminen 1-2 vuotta käynnissä olevan hankkeen päätyttyä", valottaa Siivonen tulevaisuutta.

Saksassa on parhaillaan käynnissä on Euroopan suurin kevyt- ja yleisilmailunäyttely AERO Friedrichshafen. Ilmailunäyttelyssä esitellään mm. lentokoulutukseen sopivaa kalustoa.
 

 Kehittyvää lentokoulutuskalustoa

Suomen Ilmailuopiston nykykalusto koostuu viidestä Cessna 152-alkeiskoulukoneesta, kolmesta Beechcraft Bonanza BE36-mittarikoulukoneesta ja kahdesta Embraer EMB-500 Phenom 100-suihkukoneesta. Lisäksi opistolla on Extra 300L -taitolentokone epätavallisten lentotilojen oikaisun opetukseen.

Koulutuskäytössä on lisäksi BE300 lentosimulaattori, Frasca-lennonharjoituslaitteita ja EMB-500 TNPT2-harjoituslaite sekä Garminin avioniikkaharjoittelulaite. Suomen Ilmailuopistolla on lisäksi käytössään Robinson R44-helikoptereita ja Eurocopter EC-135 FNTP2-harjoittelulaite.

Suomen Ilmailuopiston rehtorin Juha Siivosen mukaan oppilasmäärät ovat tällä hetkellä pienessä laskussa. Vuosittain koulutetaan noin 35-40 oppilasta. Seuraava haku Suomen Ilmailuopistoon alkaa syksyllä 2013.

FINAA_3Suomen Ilmailuopisto on Porissa toimiva ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Lentokoulun omistaa vuonna 2012 perustettu Suomen ilmailuopisto Oy. Omistajia ovat Suomen valtio ja Finnair Oyj 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella.