Suomen ja Venäjän viranomaiset ovat sopineet kahdenvälisesti toisen operaattorin pääsystä Helsinki-Moskova -reitille. Suomi jätti Venäjän viranomaisille myös ehdotukset ylilentoluvista uusiin Aasian kohteisiin sekä rajanylityspisteiden lisäämisestä. EU ETS -päästökaupan keskeneräisyys tuli kokouksessa esiin useasti. Suomen ja Venäjän delegaatiot ovat päässeet yhteisymmärrykseen lentoliikennesopimuksesta, jonka myötä Helsinki-Moskova -reitille voi tulla uusi operaattori. Ensimmäinen operaattori saa lentää reittiväliä 14 viikkovuoroa ja toinen operaattori kummastakin maasta 7 viikkovuoroa. Lisäksi sovittiin reittien avaamisesta Oulu-Moskova ja Oulu-Pietari väleillä. Sopimus astuu voimaan IATA talviliikennekauden 2013-2014 alkaessa 27. lokakuuta 2013. Suomen edustajat ehdottivat lentoliikennesopimukseen myös useita uusia reittejä kaukoliikenteen tarpeisiin. Venäjä lupasi ottaa uudet reitit harkintaan, kun EU:n ETS-päästökauppa-asia on ensin ratkaistu. Uusia reittejä Helsingistä ehdotettiin seuraaviin kohteisiin: Taipei, Taiwan Kuala Lumpur, Malesia Hanghzou, Kiina Xiamen, Kiina Qingdao, Kiina Kunming, Kiina Nanjing, Kiina Wuhan, Kiina Shenyang, Kiina Zhengzhou, Kiina Dalian, Kiina Shenzhen, Kiina Fukuoka, Japani Manila, Filippiinit Kokouksessa vahvistettiin ylilentoluvat Helsingistä Kiinan Chongqingiin ja Xianiin olemassaolevien reittitiheyksien mukaan. Lisäksi sovittiin rahtireittiluvasta Helsingin ja Chengdun välillä. Suomi yritti saada helpotuksia myös adhoc-rahtilentojen lupien saantiin. Uusia rajanylityspaikkoja tulossa Suomen viranomaiset ehdottivat uusia reittipisteitä lentoliikenteen käyttöön Suomen ja Venäjän rajalle. Uusia reittipisteitä tulisi itärajalle Sodankylän, Kuusamon ja Kuhmon tasalle (koordinaatit N6712.14 E02924.04 ja N6611.13 E02950.04 sekä N6400.15 E03028.30). Rajanylityspisteiden osalta neuvotteluja valtuutettiin jatkamaan Venäjän Rosaviatsia ja Suomen Trafi sekä Finavia. Kokouksessa käsiteltiin myös helpotuksia lentomiehistöjen viisumivaatimuksiin, esiteltiin toiminnallista ilmatilalohkoa NEFAB:ia sekä keskusteltiin EU:n ja Venäjän välisistä suhteista ja erityisesti päästökaupasta. Suomi ja Venäjä sopivat tapaavansa seuraavan kerran kahdenvälissä lentoliikennesopimusasioissa helmikuussa 2014. Federal Air Transport Agency Rosaviatsia (FATA)
|
|||