Uusi lentoliikennesopimus poistaa rajoitteet Suomen ja Uuden-Seelannin väliltä

Finnair_oneworld_A340_1Suomen ja Uuden-Seelannin virkamiehet ja viranomaiset ovat neuvotelleet lentoliikennesopimuksesta maiden välille. Kyseessä on yksi Suomen liberaaleimmista lentoliikennesopimuksista ja sopimuksen pyrkimyksenä on vapauttaa markkinoiden toimintaa.

Suomi on neuvotellut Uuden-Seelannin kanssa lentoliikennesopimuksesta kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n lentoliikennesopimuskonferenssissa Etelä-Afrikan Durbanissa  joulukuussa 2013. Sopimusteksti parafoitiin eli vahvistettiin neuvotteluiden päätteeksi. Neuvotteluissa on ollut mukana Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin asiantuntijoita.

Solmittava sopimus on luonteeltaan kahdenvälinen lentoliikennesopimus, jossa sovitaan miten ja millä edellytyksillä sopimusosapuolet voivat nimetä lentoyhtiöitä käyttämään sopimuksella myönnettyjä liikenneoikeuksia. Sopimuksessa määrätään lisäksi lentoyhtiöiden oikeuksista niiden harjoittaessa liikenneoikeuksia.

Kansainvälisen käytännön mukaisesti sopimus sisältää myös määräykset koskien vapautuksia tietyistä veroista, tulleista ja muista maksuista kansainvälisen lentoliikenteen osalta.

Suomen ja Uuden-Seelannin  välillä ei ole aiemmin ollut lentoliikennesopimusta eikä säännöllistä reittiliikennettä. Sopimuksen mukaisesti maiden välinen lentoliikenne olisi täysin vapaata eli määrällisiä tai reittirajoituksia ei ole kummankaan maan lentoliikenteen harjoittajille.

"Sopimus poistaa kaupalliset rajoitukset maiden välisestä lentoliikenteestä", kertoo  johtaja Matti Tupamäki Liikenteen turvallisuuvirasto Trafista.

"Kummankaan maan yhtiöille ei ole asetettu rajoituksia liikennöinnin aloittamiseksi. Yhtiöiden pitää kuitenkin täyttää kansainväliset vaatimukset turvallisuuden osalta niin safety kuin security puolelta".

Maiden välinen etäisyys on pitkä ja aikaero on huomattava. Suora etäisyys Suomesta Uuteen-Seelantiin on yli 16 000 kilometrin mittainen, joka tarkoittaisi lentoajassa yli 20 tuntia. Airbusin A350 XWB:n kantama on reilut 14 000 kilometriä ja Boeingin 787-9 Dreamlinerin kantama on puolestaan reilut 15 000 kilometriä. Välilaskulla toteutettu yhden operaattorin lento olisi tuskin kannattavaa liiketoimintaa.

"Lentoyhtiöiden kiinnostuminen maiden välisestä liikenteestä voisi johtaa reittien kohtaamiseen joissain matkalla ja codeshare-yhteistyöhön", kommentoi Tupamäki sopimusosapuolten välistä pitkää maantieteellistä etäisyyttä.

ANZ_livery1net_airnewzealandSuomen suurin operaattori Finnair kuuluu oneworld-allianssiin ja Uuden-Seelannin värikkäistä tempauksistaan tunnettu suurin operaattori  Air New Zealand puolestaan kuuluu Star Allianceen.

Uusi lentoliikennesopimus allekirjoitetaan 21. toukokuuta International Transport Forumissa Saksan Leipzigssä. Suomen presidentti Sauli Niinistö valtuutti Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Minna Kivimäen tai hänen estyneenä ollessaan suurlähettiläs Päivi Luostarisen  allekirjoittamaan sopimuksen. Allekirjoitusten jälkeen sopimuksen hyväksymisestä tehdään hallituksen esitys ja sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta päättää eduskunta.

"Sopimuksen voimaantulossa voi eri prosesseissa kestää arviolta puoli vuotta", arvioi LVM:n ylitarkastaja Timo Koskinen.