Sveitsi hankkii 36 Lockheed Martin F-35A -häivehävittäjää ja Raytheonin Patriot-järjestelmiä

F35_vaakalennossa (Päivittynyt klo 18.52) Sveitsin Air2030 -hävittäjähanke ratkesi 30. kesäkuuta, kun liittoneuvosto ilmoitti ehdottavansa maan parlamentille yhteensä 36 Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivehävittäjien hankintaa. Niiden lisäksi Sveitsi hankkii myös viisi Raytheon Patriot -ilmatorjuntajärjestelmää. Sveitsin raportoitiin jo ennen juhannusta kallistuneen pohjoisamerikkalaista vaihtoehtoa kohtaan.

Sveitsin Air2030-hävittäjähanke arvioi Lockheed Martin F-35A -häivehävittäjät ja Raytheonin Patriot -järjestelmät parhaiten Sveitsin tarpeisiin sopiviksi ja vastaamaan tulevaisuuden uhkakuviin. Liittoneuvosto julkisti päätöksen 30. kesäkuuta 2021. Air2030-hankkeen perusteluissa F-35 oli selvä voittaja.

IMG_3739-01_filteredSveitsiläiset Neue Zürcher Zeitung ja TV-yhtiö SRF raportoivat jo ennen juhannusta yksimielisesti Sveitsin Air2030-hankkeen päätyvän pohjois-amerikkalaiseen suorituskykyyn maan korvatessa nykyisiä F/A-18 Hornet -hävittäjiään uudella suorituskyvyllä. Mediat raportoivat tuolloin Sveitsin puolustusministeri Viola Amherdin suosittavan liittoneuvostolle Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjän valintaa. Aiemmin ranskalaisen Dassaultin arveltiin vievän kisan Rafale-hävittäjällään.

Sveitsi on varannut hävittäjähankintaan noin 5,5 miljardia euroa ja ilmapuolustusjärjestelmän hankintaan noin 1,8 miljardia euroa.

Air2030-hankkeessa kaikkien neljän valmistajan osalta olisi valittu samaiset 36 hävittäjää. Määrä on Sveitsin mukaan riittävä kattamaan ja suojaamaan Sveitsin ilmatilan pitkänkin kriisin aikana. Sveitsin ilmavoimien tehtävä on varmistaa etteivät muut osapuolet voi käyttää maan ilmatilaa sotilaallisen konfliktin aikaan.


F-35 oli selkeä ykkönen Air2030-hankkeen pisteytyksessä ja kustannuksiltaan alhaisin

F35_nousee_polttoKaikki Air2030 -hankkeessa evaluoidut hävittäjä- ja ilmapuolustusjärjestelmien suorituskyvyt täyttivät annetut vaatimukset. Valintaperusteluiden mukaan suurinta suorituskykyä tarjoava ratkaisu oli myös kustannuksiltaan halvin. F-35A oli Air2030-hankkeen ehdokkaista myös kustannustehokkain vaihtoehto, kun hankinta- ja operointikustannukset olivat vaihtoehdoista alhaisimmat.

Air2030-hankkeen tarjoukset jätettiin helmikuussa 2021. Hankintakustannukset ovat sen mukaan 5,068 miljardia Sveitsin frangia eli reilusti alle annetun kuuden miljardin frangin rajan.

Lisäksi F-35 -hävittäjän operointikulut olivat ehdokkaista alhaisimmat, kun 30 vuoden ajan elinkaarikustannukset ovat noin 15,5 miljardia frangia eli noin 14,1 miljardia euroa. Se on noin 1,8 miljardia euroa vähemmän kuin toiseksi tulleen ehdokkaan elinkaarikustannukset.

F35_pari_Pirkkalassa_1Lockheed Martin F-35A sai Air2030-hankkeen pisteytyksessä 366 pistettä ja se oli selvä voittaja. Eroa toiseksi tulleeseen ehdokkaaseen oli 95 pistettä ja vielä enemmän muihin ehdokkaisiin.

Tehokkuuden osalta F-35 todettiin parhaaksi sen tarjoaman teknologiaedun ansiosta. Hävittäjässä on sisäänrakennettu erittäin tehokas sensorijärjestelmä, joka suojaa ja valvoo ilmatilaa. F-35:n todettiin myös varmistaman informaatioylivoiman eli lentäjän tilannetietoisuus on kaikilla alueilla parempi kuin muilla ehdokkailla. Juuri tämä katsottiin tärkeäksi päivittäisessä ilmapartioinnissa.

F-35 -hävittäjä oli Sveitsin arvioinin mukaan ainoa hävittäjätyyppi, joka oli suunniteltu alusta lähtien erittäin vaikeasti havaittavaksi eri järjestelmillä. Tämä lisää selviytymiskykyä, joka on merkittävä etu Sveitsin ilmavoimille.

Lisäksi F-35 -hävittäjien todetaan olevan helppoja operoitavia ja erinomainen tilannetietoisuus vaatii vähemmän koulutusta ja antaa siten paremman suhteen lentosimulaattoritunneille. F-35A vaatii koulutuksessa 20 prosenttia vähemmän lentotunteja kuin muut ehdokkaat ja 50 prosenttia vähemmän lentoonlähtöjä ja laskeutumisia kuin Air2030-hankkeessa korvattavat hävittäjät.

LM_F35_luukut-aukiSveitsi arvioi F-35A uusimpana asejärjestelmänä säilyttävän teknologisen etumatkansa pitkälle tulevaisuuteen. Nyt valitun hävittäjäsuorituskyvyn elinkaari on 30 vuotta ja etumatka nähtiin merkittäväksi eduksi muihin vaihtoehtoihin verrattuna.

Tuotetuen osalta F-35A sai suurimmat arvosanat sen tehokkaan operoinnin, huoltotoiminnan, modernin koulutuksen sekä toimitusvarmuuden osalta koko elinkaaren aikana. F-35-hävittäjä valmistetaan määrältään eniten maailmassa ja konetyyppi on yleisin Euroopan ilmavoimien käytössä.

F-35 nähtiin parhaana myös yhteistyön osalta, kun se tarjoaa laajoja mahdollisuuksia operatiiviseen yhteistyöhön sekä laajan saatavuuden tietoihin ja teknisiin järjestelmiin.

LM_F135_engineTeollisen yhteistyön hankkeissa F-35A ei kuitenkaan saanut parasta tulosta tarjousten jättämisen aikaan. Vaadittava 60% osuus suorasta teollisesta yhteistyöstä tulee täyttää viimeistään neljä vuotta viimeisen toimitun hävittäjän jälkeen.

Liittoneuvosto huomioi päätöksessään myös teknologiset riippuvuudet valmistajan ja valmistajamaan osalta. Kaikki ehdokkaan täyttivät vaatimukset itsenäisestä tietojen käsittelystä. F-35A:n osalta kyberturvallisuus ja järjestelmien turvallisuus nähtiin olevan erittäin korkealla tasolla.

Kaikkien ehdokkaiden osalta Sveitsi sai päättää mitä tietoja se jakaa muiden ilmavoimien kanssa ja mitä tietoja se lähettää takaisin valmistajalle. Uuden hävittäjätyypin huoltaa Sveitsin ilmavoimat ja RUAG Switzerland.


 Patriot tuo suojaa koko Sveitsille

Raytheon_Patriot_1Air2030-hankkeessa Sveitsi hankkii hävittäjäsuorituskyvyn lisäksi myös ilmatorjuntajärjestelmän. Hankinnan kohteeksi valikoitui yhdysvaltalainen Raytheonin Patriot-järjestelmä. Toisena vaihtoehtona oli ranskalainen Eurosam SAMP/T (Sol-Air Moyenne Portée Terrestre).

Patriot-järjestelmä oli Sveitsin mukaan halvempi näistä kahdesta. Hankintakustannukset olivat noin 1,97 miljardia frangia ja operointikustannukset 30 vuoden aikana ovat noin 3,6 miljardia frangia. Kustannukset olivat merkittävästä kilpailijaa alhaisemmat.

Patriot-järjestelmä voi toimia itsenäisestä tai yhdessä hävittäjäjärjestelmän kanssa. Ilmatorjuntaohjus on tehokas yli 20 kilometrin pystyetäisyyksille ja vaakasuunnassa yli 50 kilometriä. Järjestelmä tuo merkittävää suorituskykyä Sveitsin ilmapuolustukselle.

Sveitsi kattaa viidellä Raytheon Patriot -ilmatorjuntayksiköllä kaikkiaan 15 000 neliökilometrin laajuisen alueen.

 

Air2030-hankkeessa mukana samat ehdokkaat kuin Suomen HX-hankkeessa

Sveitsin Air2030-hävittäjähankkeessa olivat mukana myös Boeing F/A-18 Super Hornet sekä Dassault Rafale ja Airbus Eurofighter.

IMG_4217-01_2Samaiset hävittäjät ovat ehdolla myös Suomen HX-hävittäjähankkeessa, jossa on määrä tehdä päätöksiä loppuvuodesta 2021. HX-hankkeessa on mukana myös Saab 39E Gripen -hävittäjillä. Sveitsin hankkeesta Saab joutui luopumaan, sillä vaatimuksena oli evaluointivaiheeseen valmis hävittäjäkone.

Sveitsi on korvaamassa Air2030-hankkeessa uudella suorituskyvyllä nykyisiä F/A-18 C/D Horneteja vuoteen 2030 mennessä.  Uuden hävittäjätyypin toimitusten odotetaan alkavan vuonna 2025 ja elinkaareksi on suunniteltu 30 vuotta. Korvattavat hävittäjät ovat samaa tyyppiä kuin Suomen ilmavoimat on korvaamassa HX-hankkeessaan.

Sveitsi valitsi hävittäjähankkeessaan edellisen kerran vuonna 2011 Saab 39C Gripenin korvaamaan nyt F-35A -hävittäjällä korvattavat F/A-18 Hornetit. Kansa kuitenkin päätyi kaatamaan hankkeen rahoituksen vuonna 2014.

Sveitsi on 14. valtio joka valitsi Lockheed Martinin uusimman häivehävittäjän ilmavoimiensa suorituskyvyksi. Nykyisin F-35 -hävittäjät toimivat jo 21 tukikohdassa ympäri maailmaa ja niitä käyttää omassa maassaan yhdeksän eri valtiota. Käytössä F-35-hävittäjien eri versioita on jo kaikkiaan yli 655 kappaletta ja niitä lentämään on koulutettu yli 1380 lentäjää sekä huoltamaan yli 10670 mekaanikkoa. MH

Päivitys kello 18.52: Lisätty tuotetuki, yhteistyö ja teollisen yhteistyön hankkeet sekä teknologiset riippuvuudet.

 Lue myös: