ThyssenKrupp Airport Systems on Helsinki-Vantaan laajennuksen uusien matkustajasiltojen toimittaja. Ensimmäisen uuden matkustajasillan asennukset alkavat vielä elokuun aikana. Lentoaseman laajennukseen on luvassa 24 uutta matkustajasillan putkea. Tuotanto tilattujen matkustajasiltojen osalta on jo käynnissä ja ensimmäiseksi uusi matkustajasilta asennetaan non-schengen terminaalin paikalle numero 38. Sen osalta asennukset alkavat 18. elokuuta ja tavoitteena on ottaa matkustajasilta käyttöön syyskuun puolivälissä. ThyssenKruppin kanssa solmittu puitesopimus kattaa kaikkiaan 33 uutta matkustajasillan putkea. Ne valmistetaan espanjassa ThyssenKrupp Airport Systemsin tehtailla. Yhtiön valmistamia matkustajasiltoja on käytössä useilla Pohjois-Euroopan lentokentillä. Sopimuksen piiriin kuuluu erilaisia matkustajasiltoja ja kokonaisarvoltaan sopimus on noin 10 miljoonaa euroa. Kaikkiaan kilpailutuksessa oli mukana viisi yritystä. Tarjouksen niistä toimitti kolme. Finavia on vahvistanut tilaukset 16 laajarunkokonepaikan osalta, joista puolet on ns. Dual Boarding -matkustajasiltoja. Niissä on kaksi matkustajaputkea. Kokonaistilausmäärä on siis tässä vaiheessa 24 matkustajaputkea. Tilatuista matkustajasilloista viisi Dual Boarding-siltaa on ns. mars-paikkoja, joihin voidaan kiinnittää tarvittaessa myös kaksi kapearunkoista konetta. Terminaalilaajennuksen edetessä käyttöön tulee myös matkustajasilta numero 49. Se on sopiva lentokoneluokkaan F-kuuluvan Airbus A380 -koneen paikoitukseen. Se on yksi viidestä sillasta johon voi paikoittaa kaksi kapesrunkoista. Helsinki-Vantaan asematasolle jää mittavan laajennusurakan jälkeen myös muutama muu ulkorivipaikka tälle jättikoneelle. Ainakaan vielä tässä vaiheessa lentoaseman matkustajasiltoihin ei tilattu llmastointijärjestelmiä eli ns. Preconditoned Cabin Air Unitteja. Niiden avulla koneita voitaisiin jäähdyttää tai lämmittää ilman lentokoneen oman APU-järjestelmän käynnistämistä. Näistä optioista enemmän käyttöä olisi Helsinki-Vantaalla juuri lämmitysjärjestelmälle.Järjestelmän lisäys on tarvittaessa helppo toteuttaa myös jälkikäteen. Lämmitykseen käytettäisin todennäköisesti kaukolämpöä. Kaikki uudet matkustajasillat ovat ns. ADB-tyyppisiä (Apron Drive Bridge) eli ajettavaa mallia, joka asettaa hieman aiempaa kovemmat vaatimukset myös talvikunnossapidolle. "Aiemmin talvikaudella pidettiin sulana lentokoneen lähestymislinjaa. Jatkossa talvikunnossapito on entistä tärkeämmässä roolissa, kun matkustajasillan liikkumisen vaatima tila on pidettävä sulana", kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson. Finavia käyttää sulanapitoon asematasoon asennettuja putkistoja joissa kulkee kaukolämpöverkon paluuvesi. Lue myös aiempi juttumme aiheesta:
|
|||