Rajavartiolaitos on saanut valmiiksi 20. toukokuuta 2014 tapahtuneiden venäläisten sotilaskoneiden epäiltyjen alueloukkausten tutkinnan. An-26- ja Tu-154M-koneet vaikuttaisivat kiertäneen Suomenlahdella ollutta ukkossolua. Tutkinnassa selvitetyn perusteella inhimillinen virhe tai laiminlyönti näyttäisi todennäköisimmältä selitykseltä molemmissa tapauksissa. Kummassakin yhteydenpito aluelennonjohtoon vaikuttaa olleen puutteellista. Ensimmäisessä tapauksessa 20. toukokuuta 2014 kello 17.06 Suomen ilmatilaan lensi Antonov An-26 -kuljetuskone. Ennen Suomen aluevesirajan ylittämistä se oli ollut yhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Kone lähetti tunnistetietojaan normaalisti lennonjohdon järjestelmään tutkavastaajan eli transponderin avulla. Antonov An-26 lensi konetyypille tavanomaisella nopeudella ja korkeudella. Kyseessä on kahdella potkuriturbiinimoottorilla varustettu varsin yleinen kuljetuskonetyyppi. Sitä valmistettiin Neuvostoliitossa nykyisen Ukrainan alueella. Otsikkokuvassa nähtävä venäläinen An-26 on kuvattu Itämeren yläpuolella tunnistuslennolla olleesta ruotsalaisesta hävittäjästä (klikkaa suuremmaksi). Antonov oli Suomen alueella noin kolme minuuttia, pisimmillään kone kävi noin kilometrin aluevesirajan sisäpuolella. Tapahtuman syynä epäillään olleen huolimaton navigointi ja väärinymmärrys ohjaajan ja lennonjohtajan välillä sekä säärintaman väistäminen. Toisessa tapauksessa 20. toukokuuta kello 17.57 Suomen ilmatilaan lensi Tupolev Tu-154M -kuljetus/rahtikone. Myös se lähetti tunnistetietojaan lennonjohdon SSR-toisiotutkiin (Secondary Surveillance Radar) transponderinsa kautta. Kone lensi yli 11 kilometrin korkeudella ja tyypille normaalilla matkanopeudella. Tu-154M (oikealla) on kolmella takarunkoon sijoitetulla suihkumoottorilla varustettu matkustajakone. Se oli neuvostoaikoina Aeroflotin yleisimpiä konetyyppejä. Kone teki jyrkän käännöksen luoteeseen Suomenlahden eteläosassa ja kääntyi sitten jyrkästi lounaaseen. Se kävi kuitenkin Suomen ilmatilassa (FlightRadar24-tallennekartta koneen lentoreitistä alla). Ilmatilaloukkauksen jälkeen myös jälkimmäinen kone oli radioyhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Pisimmillään Tu-154M oli noin 28 kilometriä Suomen alueella. Kone oli Suomen ilmatilassa noin 6 minuuttia. Tapahtuman syyksi epäillään huolimatonta navigointinta sekä mahdollisesti säärintaman väistämistä. Tapahtuma-aikana Suomenlahdella oli voimakas ukkosrintama, joka vaikutti lentoliikenteeseen laajalla alueella. Lentoposti.fi kertoi ilmatilanloukkauksista tuoreeltaan 21. toukokuuta arvellen syyksi merellä olleen ukkossolun kiertämisen. Kerroimme myös, että sama Tupolev Tu-154M palasi vielä myöhemmin illalla Suomenlahtea pitkin takaisin itään (kartta oikealla) kuitenkin tarkasti kansainvälisessä käytävässä lentäen. Kone ei lähettänyt sijaintiaan länsimaisten liikennekoneiden nykytapaan tarkkana ADS-B-datana (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Karttojen reitit perustuvat FlightRadar24:n epätarkempaan T-MLAT-laskentaan (Test Multilateration) Tu-154M:n transponderin lähettämien signaaleiden perusteella. Illalla kello 22 maissa Porvoon seudulla kuultu ylisoonisesta lennosta aiheutunut pamaus johtunee ilmeisesti siitä, että Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä kävi tunnistamassa kotiin palaavan Tupolevin. Suomenlahdella on suhteellisen kapea kansainvälinen ilmatila. Venäläiset lentävät Itämeren yllä säännöllisesti mm. huoltolentoja Liettuan ja Puolan välissä olevaan Kaliningradin enklaavin tukikohtaansa. Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti myös eri valtioiden signaalitiedustelukoneita ja muita sotilasilma-aluksia. ++ Aiemmat Lentoposti.fi-jutut:
|
|||