Uusin Lockheed Martin F-16 Block 70 nousi ensilennolle - jo yli 49 vuotta konetyypin ensilennosta

 F16_B70_1Lockheed Martin kertoi F-16 Fighting Falcon Block 70 -hävittäjän suorittaneen ensilentonsa 24. tammikuuta 2023. Kyseessä on uusin versio hävittäjästä, joka karkasi ensilennolleen hieman yli 49 vuotta tammikuussa 1974. Fighting Falconin luvataan lentävän vielä ainakin vuoteen 2060 saakka.

Lockheed Martin F-16 Block 70 -hävittäjä nousi koelennolle tiistaiaamuna 24. tammikuuta 2023 Etelä-Carolinan Greenvillestä. Noin 50-minuuttisen koelennon aikana tehtiin moottorin, ohjausjärjestelmän sekä polttoainejärjestelmän toiminnan varmistuksia, joiden lisäksi varmistettiin koneen lento-ominaisuuksia.

Hävittäjävalmistajan mukaan uusi F-16 Block 70/72 -hävittäjä on kehittynein neljännen sukupolven hävittäjä, joka on koskaan rakennettu. Uusin F-16 -versio varmistaa Locheed Martinin mukaan hävittäjän operoinnin ainakin vuoteen 2060 saakka.  Block 70 -version luvataan tuovan uuden tason ilmavoimien suorituskyvylle ympäri maailmaa. Elinkaareksi Lockheed Martin lupaa 12 000 lentotuntia.

Vuosikymmenen puolivälissä Block 70/72 -hävittäjiä on valmistajan mukaan käytössä ainakin viidessä eri maassa. Nyt koelennolle noussut hävittäjä on ensimmäinen kaikkiaan 16 koneesta, jotka toimitetaan Bahrainille.

F16_B70_2Lockheed Martin on saanut Block 70/72 -hävittäjistä tilauksia kaikkiaan kuudelta eri maalta ja tilauskirjassa on nyt 128 Greenvillessä valmistettavaa F-16 -hävittäjää. Jordania ja Bulgaria ovat solmineet aietilaukset hävittäjistä ja niiden vahvistuksen myötä tilauskirja nousisi jo 148 hävittäjään.

F-16 Block 70/72 -hävittäjässä on uusi elektronisesti skannaava kehittynyt APG-83 AESA-tutka. Sen luvataan tuovan viidennen sukupolven tutkaominaisuudet ja nostavan yhteensopivuutta järjestelmien ja ohjelmistojen osalta F-22 ja F-35 -hävittäjien AESA-tutkien kanssa.

Hävittäjissä on lisäksi uusi tehtäväjärjestelmä, avioniikka-arkkitehtuuri, suorituskykyjä kohentava IRST (Infrared Search and Track), kehittyneet tietovuoyhteydet sekä maalinosoitus- ja asejärjestelmät ja elektronisen sodankäynnin Viper Shield -järjestelmä.

Hävittäjän selviytymiskykyä kehittää myös F-35 -hävittäjissä aiemmin esitelty Auto GCAS-maastovaroitusjärjestelmä (Automatic Ground Collision Avoidance System). Yksi merkittävä ominaisuus on myös siiven yläpuolisten runkoon muotoiltujen ns. conformal fuel tank -polttoainesäiliöiden käyttömahdollisuus. Ne mahdollistavat ilmataisteluvarustuksessa jopa 1700 kilometrin toimintamatkan. Siiven ja rungon alapuoliset polttoainesäiliöt mahdollistavat tätäkin laajemman toimintamatkan.

Hävittäjälentäjän tilannetietoisuutta kohentaa myös uusi 6x8-tuumainen taktinen CPD-ohjaamonäyttö (Center Pedestal Display). Se mahdollistaa laajan potentiaalin mm. AESA-tutkan ja maalinosoitussäiliön käytössä.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon (YF-16 prototyyppikone) nousi ensilennolleen vahingossa suuren nopeuden rullauskokeissa 20. tammikuuta 1974. Kyseistä kuuden minuutin mittaista lentoa seurasi virallinen ensilento 2. helmikuuta 1974.

LM_FW_FALVuodesta 1993 lähtien hävittäjää on valmistanut Lockheed Corporation ja vuodesta 1995 lähtien Lockheed Martin.

Eri versioita F-16 -hävittäjistä on käytössä on 25 maassa yli 3000 kappaletta. Hävittäjätyypillä on lähes 50 vuoden aikana lennetty jo noin 19,5 miljoonaa lentotuntia ja vähintään 13 miljoonaa lentotehtävää. F-16 -hävittäjiä on valmistettu yli 4600 kappaletta.

Uudet F-16 -hävittäjät valmistetaan Greenvillessä, kun tuotanto siirrettiin sinne Fort Worthistä vuonna 2019. Lockheed Martin tarvitsi historiallisen tuotantolaitoksen kapasiteettia F-35-hävittäjille.