Pratt & Whitney on joulukuussa 2022 voittanut 115 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvoisen sopimuksen F135-moottorin kehityshankkeesta, jossa uudistetaan moottorin ydinrakenteita. ECU-hankkeen (Engine Core Upgrade) on määrä varmistaa Lockheed Martin F-35 -hävittäjien tulevien suorituskykyparannusten toiminta riittävällä jäähdytyksellä ja tehontuotolla. "Päivityshankkeet ovat normaali osa suuria puolustushankkeita. F135-moottoria on venytetty jo liian pitkään sen alkuperäisten vaatimusten ulkopuolelle", sanoi Pratt & Whitneyn sotilasilmailumoottoriyksikön johtaja Jill Elbertelli. Ensimmäisen kerran F135-moottori lensi tuotantoversion F-35A -hävittäjässä jo helmikuussa 2011. Tätä edelsi F-22 Raptorin F119-moottorista kehitetyn F135-moottorin mittavat maakokeet ja yli 900 lentotunnin mittaiset koelennot. Nykyisin moottorityypillä on lennetty jo yli miljoona lentotuntia. Pratt & Whitneyn mukaan nyt toteutettava päivityshanke säästäisi yhdysvaltalaisten veronmaksajien rahoja jopa 40 miljardilla dollarilla moottoreiden elinkaaren aikana verrattuna kokonaan uuteen moottorityyppiin. Valmistajan mukaan F135-moottorin ydinkomponenttien päivittäminen on nopein, kustannustehokkain ja matalariskisin tie varmistaa Lockheed Martin F-35 -hävittäjien operaattorimaille uudet Block 4 -version suorituskyvyt. ECU-hanke tunnetttiin aiemmin nimellä EEP-hanke (Enhanced Engine Package). Kokonaisuudessaan ECU-hankkeen hinnaksi arvioidaan 2,4 miljardia dollaria. Pratt & Whitneyn tavoitteena on ottaa ensimmäiset päivitetyt moottorit käyttöön vuoteen 2028 mennessä. Laajemmin jopa 24 F-35 -laivueen käytössä uudistettujen moottoreiden arvioidaan olevan vuoteen 2030 mennessä. F-35 -hävittäjien Block 4 suorituskykyparannukset vaativat moottorilta merkittävästi enemmän tehoa ja sitä kautta myös jäähdytyskykyä. Tarve koskee 53 uutta suorituskykyä, jotka ovat osa kaikkiaan 88 uudesta kyvystä, jotka tulevat Block 4 -kyvykkyyksien mukana. Pratt & Whitneyn lisäksi uudenlaista moottoria F-35 -hävittäjiin kehittää General Electric (GE). Se etenee vakaasti oman XA100 -moottorihankkeensa kanssa. Uusi moottori on suunniteltu tuomaan lisää tehoa F-35 -hävittäjän suorituskykyparannusten tarpeisiin, mutta erityisesti myös seuraavan sukupolven amerikkalaisen ns. kuudennen sukupolven hävittäjän NGAD:n (Next Generation Air Dominance) tarpeisiin. Päätöksiä F-35 -moottorihankkeista eli päivityksestä tai kokonaan uudesta moottorista odotetaan tehtäväksi vielä kuluvan vuoden aikana. Suomen tilaamiin Lockheed Martin F-35A -hävittäjiin tulee käynnissä olevista kehityshankkeista riippumatta nykyisin käytössä oleva Pratt & Whitney F135 -moottori. Se on ainoa tällä hetkellä tarjolla oleva moottorityyppi. Kokonaan uusi moottorityyppi, joka olisi otettu käyttöön vain vähän aiemmin Suomen koneiden tuotantoa toisi merkittäviä riskejä suorituskykyyn. Suomen ilmavoimat ei ainakaan toistaiseksi ole halunnut hävittäjiään erilaisilla moottoreilla varustettuina. Suomen odotetaan vastaanottavat ensimmäiset F-35 -hävittäjänsä Yhdysvalloissa vuoden 2025 lopulla. Suomeen ja Rovaniemelle Lapin lennostoon ensimmäisiä uusia hävittäjiä odotetaan saapuvaksi jo alkuvuodesta 2026. MH Lue myös: Artikkeli: Suomen seuraava hävittäjä - Lockheed Martin F-35 tarjoaa vahvaa vaikuttamiskykyä jopa 2070-luvulle
|
|||