Volocopter ja John Deere esittelivät maatalousdronen - kuljetuskykyä 200 kg

volodrone_JD_1Volocopter ja John Deere esittelivät marraskuun alussa Saksassa maailman johtavassa maatalousalan Agritechnica-tapahtumassa uuden VoloDronen, joka solvetuu rahdin kuljettamiseen ja esimerkiksi peltojen ruiskutuksiin.


Volocopter ja John Deere näkevät Volodronelle suuren potentiaalin maatalouden parissa. Volodronen kehitystyö on ensimmäinen suurempi askel innovatiivisen teknologian tuomisesta kaupalliseen käyttöön maataloussovelluksissa. Volocopter esitteli kuljetusdronensa 30. lokakuuta eli vain hieman ennen John Deere -yhteistyötä. Hanke on käynnistetty asiakkaiden kysynnän seurauksena vuonna 2018.

volodrone_JD_2Peltojen ruiskutuksiin kykenevän VoloDrone koelennot ovat käynnistymässä. Laitteen hyötykuorma on 200 kg ja sen avulla voi kattaa suuren toiminta-alueen myös haastavissa olosuhteissa.

Ruiskutusoperaatioissa osapuolet kertovat laitteen kykenevän kattamaan 6 hehtaaria tunnissa. Hyötykuormaksi voidaan kiinnittää myös erilaisia laitteita tarpeen mukaan.

VoloDrone lentää 18 roottorin avulla ja halkaisija on 9,2 metriä. 2,3 metriä korkean dronen moottorit saavat sähköä vaihdettavista litiumioni akuista. Yhdellä akulla laite voi lentää jopa puoli tuntia. Lento voidaa tehdä kauko-ohjattuna tai autonomisesti.

volodrone_3VoloDronen koelennot maataloussovellusten osalta aloitetaan seuraavalla kasvukaudella. Laitteella on lennetty jo lyhyitä koelentoja Saksassa lokakuussa 2019.

Drone voisi kuljettaa 200 kg:n hyötykuorman jopa 40 kilometrin päähän. Koneen laskutelineiden välissä on tilaa europalletin kokoiselle rahtikuormalle. Tämä tuo mukaan merkittävästi erilaisia käyttömahdollisuuksia pakettikuljetuksiin tai jopa rakennustyömailla vaihtoehdoksi nostureille.

Volodrone_4Volocopter tähtää myös sähkökäyttöisellä Volocopter 2X (eVTOL):lla ilmataksipalveluiden käynnistämiseen. Yhtiö lennätti 2X:ää Helsinki-Vantaalla elokuussa 2019. VoloDronella ja Volocopterilla onkin paljon yhteistä ja kuljetusdronen kehitystyössä on hyödynnetty olemassaolevaa teknologiaa ja aiempia koelentoja.

 

Lue myös: