(päivittynyt) Helikopteriliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on syksyllä ollut seisahduksissa. YLE Uutisten mukaan Fast Class -yhtiön Agusta Westland AW139 -kopterit ovat olleet sidottuina Pohjanmeren öljyteollisuuden huoltolentoihin. Pyöriväsiipisestä kalustosta on näissä tehtävissä ollut kova pula, sillä niitä yleensä hoitavia Super Pumia on maadoitettu vaihteistovikojen vuoksi. Viime vuosina Fast Class by Copterline -nimellä tunnettua Helsinki-Tallinna -helikopterireittiä on vuodesta 2008 lennetty Agusta Westland AW139 -koptereilla. Suomalais-virolainen yhtiö jatkoi onnettomuuden jälkeen vaikeuksiin ajautuneen Copterlinen toimintaa reitillä, joka soveltuu poikkeuksellisen hyvin nimenomaan helikopterilla keskustasta keskustaan lentämiseen. Yhtiön piti aloittaa kevätkauden lennot nyt 6. tammikuuta, mutta sen suurosakkaan liikemies Kai Mäkelän mukaan aloitus saattaa siirtyä jopa puolella vuodella, kertoo YLE Uutiset. Helsingin Sanomat puolestaan kertoi maanantaina, että tämän hetken tietojen mukaan Tallinnan liikenteen aloittamispäivä on 12. elokuuta 2013. Pohjanmeren öljylauttojen miehistökuljetukset helikoptereilla ovat olleet vaikeuksissa siitä asti, kun kolme suurta operaattoria (CHC Helicopter, Bond Offshore Helicopters ja Bristow Helicopters) joutuivat maadoittamaan EC225 Super Puma -kalustoaan vaihteistovikojen takia. Syynä olivat touko- ja lokakuussa 2012 sattuneet onnettomuudet, joissa kopterit tekivät pakkolaskun mereen öljynpaineen menetyksen takia. Molemmissa koptereissa olleet selvisivät vammoitta. Ongelman alkulähteeksi epäillään murtumaa vaihteiston hammasrattaissa, joiden välityksellä öljypumput saivat voimansa. Tiettyjen Super Puma -versioiden ollessa maadoitettuna Pohjanmerellä on riittänyt työtä kaikille mahdollisille liikeneville vesialueen päällä lentämiseen soveltuville koptereille. Öljylauttojen miehistövaihtoja on jouduttu toteuttamaan myös laivoilla, mikä luonnollisesti on hidasta ja hankalaa lentokuljetuksiin verrattuna.
YLE:n uutinen
|
|||