Neste ja Air New Zealand ovat sopineet 23 000 tonnin eli noin 30 miljoonan litran sekoittamattoman uusiutuvan Neste MY -lentopolttoainemäärän toimituksesta (SAF, Sustainable Aviation Fuel). Kyseessä on Air New Zealandin tähän mennessä suurin uusiutuvan lentopolttoaineen osto. Nyt julkistettu sopimus on jatkoa Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen aiemmille toimituksille Air New Zealandille Los Angelesin kansainväliselle lentoasemalle vuonna 2024 ja Aucklandin lentoasemalle Uuteen-Seelantiin vuonna 2022. Air New Zealand käyttää nyt hankittavaa Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta Los Angelesin (LAX) ja San Franciscon (SFO) kansainvälisillä lentoasemilla helmikuuhun 2026 asti. “Tämä osto vastaa 1,6 % Air New Zealandin polttoainetoimitusten kokonaismäärästä tilikaudella 2025, ja sen myötä saavutamme vuodelle 2025 asettamamme uusiutuvaa lentopolttoainetta koskevan tavoitteen", sanoi Air New Zealandin vastuullisuusjohtaja Kiri Hannifin. "Uusiutuva lentopolttoaine muodostaa edelleen hyvin pienen osan polttoaineen kokonaiskäytöstämme, mutta se on neljä kertaa enemmän kuin tilikaudella 2024 käyttämämme määrä uusiutuvaa lentopolttoainetta, joten olen erittäin tyytyväinen kehitykseen. Muiden lentoyhtiöiden tavoin meidän on vähennettävä riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista mahdollisimman nopeasti, ja vuosi vuodelta kasvavien uusiutuvan lentopolttoaineen määrien varmistaminen on ratkaisevan tärkeää”, jatkoi Hannifin. “Olemme ylpeitä voidessamme tukea Air New Zealandin pyrkimyksiä lisätä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä ja vähentää lentoliikenteen päästöjä. Tämä Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen toimitus Los Angelesin ja San Franciscon lentoasemille on jälleen merkittävä askel yhteistyössämme. Odotamme jo pääsevämme jatkamaan yhteistyötä Air New Zealandin kanssa, jotta voimme auttaa heitä saavuttamaan ilmastotavoitteensa”, sanoi Nesteen uusiutuvien lentopolttoaineiden apulaisjohtaja Alexander Kueper. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen ennen käyttöä, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien lentokoneiden moottorien ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa. Vaikka SAF-lentopolttoaine vähentää päästöjä elinkaarensa aikana jopa 80 prosenttia, niin poltettaessa lentokoneen moottoreissa SAF-polttoaineen CO2-päästöt ovat samalla tasolla kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautuu saatujen tuloksien mukaan kuitenkin vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa. Tämä viittaa mahdollisuuteen parantaa ilmanlaatua lentoasemien ympäristössä ja pienentää ilmastovaikutuksia. Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. Lue myös:
|
|||