PEGASOS (Pan-European Gas-AeroSOls climate Study) kartoittaa ilmakehän kaasuja, hiukkasia ja niiden suhdetta sääilmiöihin sekä ilmastonmuutokseen. Euroopan Unionin suurelta osin rahoittama projekti hyödyntää ilmalaivalentojen ohella maa-asemilla tehtäviä mittauksia.
Perjantaina 24. toukokuuta Zeppelin oli odottanut seuraavaa lentoonlähtömahdollisuutta jo neljä päivää, mutta sää oli estänyt sen. Kun keli parani, startatessa ilmalaivan vasen moottori rikkoutui. Ilmeni, että sitä ei voida korjata vaan voimanlähde pitää vaihtaa. Seuraava lento tapahtunee alkaneella viikolla. Zeppelin NT -ilmalaivassa on kolme Lycoming O-360 -mäntämoottoria, kaksi rungon sivuilla ja yksi perässä. Perjantain seminaarissa kerrotaan tarkemmin myös varsinaisista ilmalaivalennoista ja
Suomessa hanketta johtavan Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen akatemiaprofessori Markku Kulmalan yhteistyökumppaneihin kuuluu noin 400 fyysikkoa, kemistiä ja muuta luonnontieteilijää ympäri maailman. Zeppelin NT:n avulla kerätään näytteitä pääasiassa ilmakehän pienhiukkasista ja kaasuista. Niitä analysoidaan jo lennon aikana laboratoriolaitteilla, jotka ovat ilmalaivan hyötykuormana. Mittausten avulla selvitetään pienhiukkasten ja kaasujen merkitystä ilmanlaatuun ja ilmastonmuutokseen. Pegasos-hanketta rahoittaa Euroopan yhteisö tutkimusbudjetistaan. Mukana on eri tavoin 15 EU-maata. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 10 miljoonaa euroa.
Lue myös:
|
|||