74-vuotias Republic P-47D Thunderbolt teki pakkolaskun Hudson-jokeen New Yorkissa.

P-47D-40_Thunderbolt_wikimedia_kogo(päivittynyt 29.5.) Vuonna 1942 käyttöön otettu Republic P-47D-40 Thunderbolt -hävittäjä "Jacky's Revenge" (44-90447, ei kuvassa) teki ilmeisesti pakkolaskun Hudson-jokeen New Yorkissa perjantai-iltana paikallista aikaa. Ohjaaja menehtyi turmassa. Kone oli mainoskuvauslennolla tyypin 75-vuotisjuhlalentonäytöstä varten.

Onnettomuuskoneen omistaa American Airpower Museum, joka toimii Republic Airfieldillä (KFRG) Farmingdalessa Long Islandilla. Myös Thunderbolteja valmistanut Republicin (entinen Seversky) tehdas sijaitsi siellä. P-47-koneita rakennettiin lähes 15 000 kappaletta (niistä 9000 Republicin kentällä).

Onnettomuuden syystä ei ole vielä tietoa. Jacky's Revengen nähtiin lentävän matalalla ennen kuin se ilmeisesti teki pakkolaskun Hudson-joen pintaan (video jutun lopussa). Tapauksesta otetuissa valokuvissa kone kelluu oikeinpäin, mutta se upposi nopeasti lentäjä mukanaan. Thunderboltin 56-vuotias ohjaaja oli kokenut warbird-pilotti.

Thunderboltin hylky nostettiin joesta lauantaina. Se oli säilynyt hyväkuntoisena, mikä viittaa hallittuun pakkolaskuun. Jostain syystä ohjaaja ei kuitenkaan kyennyt pelastautumaan koneestaan.

Onnettomuus tapahtui aivan Manhattanin vierellä lähes samalla paikalla, missä lintutörmäyksessä molempien moottoriensa tehon menettänyt US Airwaysin Airbus A320 teki vuonna 2009 onnistuneen pakkolaskun veteen. Kaikki koneessa olleet pelastuivat. Tämä tapaus tunnetaan nimellä "Miracle of the Hudson".

tuhunderbolt_p47_americanairpowermuseum

P-47 Thunderbolt on suuri ja raskas hävittäjä, joka pystyi toimimaan korkealla pommikoneiden saattueissa. Sitä rakennettiin kahdella erilaisella ohjaamolla.

Jutun alun arkistokuvassa on onnettomuuskoneen kaltainen P-47D. Jokeen syöksynyt Jacky's Revenge on puolestaan ylimpänä kuluvan viikonlopun 75 Years of Thunder -lentonäytöksen mainoksessa oikealla. Sen alla on Fairchild A-10 Thunderbolt II -maataistelukone.

P-47 kunnostautui erityisesti rynnäkkökoneena, sillä se pystyi kuljettamaan raskaan asekuorman ja oli pelätty vastustaja niin Euroopan kuin Tyynenmeren taisteluissa. Siksi Yhdysvaltain ilmavoimien nykyinen A-10-maataistelukone saikin nimen Thunderbolt II.

Onnettomuuskone oli otettu käyttöön vuonna 1942 (tyypin ensilento tapahtui 1941). Se palveli Perun ilmavoimia vuoteen 1966 asti. Kone tuotiin Yhdysvaltoihin lentokuntoon kunnostettavaksi Jugoslaviasta 90-luvun alkupuolella. American Airpower Museumin kokoelmiin se liittyi vuonna 2000.

American Airpower Museum on lennättänyt Jacky's Revenge -konetta paikallisissa lentonäytöksissä, Kohtalokkaan onnettomuuden sattuessa se oli kuvauslennolla Curtiss P-40 Kittyhawk -hävittäjän ja nimeämättömän kuvauskoneen kanssa. T.T.

Päivittynyt 29. toukokuuta: lisätty tieto tarkoituksellisen pakkolaskun mahdollisuudesta.