Ohjaamossa oli myös koelentoinsinööri Jean-Paul Lambert. Matkustamossa ensilentoa monitoroivat koelentoinsinöörit Manfred Birnfeld ja Sandra Bour-Schaeffer. "Onnittelen A320neo-koneen kehittäjätiimiä, maahenkilökuntaa ja lentomiehistöä tämän päivän tapahtumista. Ensilentonsa tehnyt A320neo perustuu menestyneeseen A320-koneperheeseen. Uudet innovaatiot yhdistettynä tehokkaaseen moottoriin ja aerodynaamisiin ratkaisuihin sekä matkustamouudistuksiin tuovat markkinoille tuotteen, joka kuluttaa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta matkustajapaikkaa kohden", iloitsi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.
Kaikkiaan neo-ohjelman koekoneilla lennetään noin 3000 tuntia. Ensimmäisenä tyyppihyväksynnän saa nyt lentänyt A320neo -versio PW:n moottoreilla. Konetyypin ensimmäinen kaupallinen käyttäjä on Qatar Airways, joka vastaanottaa koneen vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä. A320neo-koneen kehitystyöstä ja eri versioista voi lukea tarkemmin Lentoposti.fi:n aiemmasta artikkelista (linkki jutun lopussa). Heinäkuussa 2014 ensimmäisenä valmistunut ja nyt ensilentonsa tehnyt A320neo (new engine option) kantaa runkonumeroa MSN6101 ja sen koelentorekisteri on F-WNEO. Koneessa on uudet moottorit ja Sharklet-siivenkärkievät. Airbusin mukaan A320neo-koneen uudet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorit ja aerodynamiikan parannukset leikkaavat polttoaineenkulutusta 15 prosentilla verrattuna aiempaan versioon. Vuoteen 2020 mennessä parannusta tulee Airbusin mukaan kaikkiaan 20 prosenttia.
Tähän mennessä Airbus on saanut A320neo-koneista 3257 sitovaa tilausta 60 asiakkaalta. Luokassaan sillä on 60 %:n markkinaosuus.
Lue myös laajempi artikkeli uudistetusta kapearunkokoneesta:
|
|||