(päivittynyt 20.30) Airbusin ensimmäinen uusi A320neo -lentokone (F-WNEO) teki tänään ensilentonsa. Airbusin koelentäjien Philippe Pellerinin ja Etienne Miche de Mallerayn ohjaama kone nousi ilmaan Toulouse-Blagnacin lentokentältä klo 13.00 Suomen aikaa. Kone laskeutui ensilennoltaan 15.23. Ohjaamossa oli myös koelentoinsinööri Jean-Paul Lambert. Matkustamossa ensilentoa monitoroivat koelentoinsinöörit Manfred Birnfeld ja Sandra Bour-Schaeffer. "Onnittelen A320neo-koneen kehittäjätiimiä, maahenkilökuntaa ja lentomiehistöä tämän päivän tapahtumista. Ensilentonsa tehnyt A320neo perustuu menestyneeseen A320-koneperheeseen. Uudet innovaatiot yhdistettynä tehokkaaseen moottoriin ja aerodynaamisiin ratkaisuihin sekä matkustamouudistuksiin tuovat markkinoille tuotteen, joka kuluttaa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta matkustajapaikkaa kohden", iloitsi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier. Ensilennolla A320neo-koneen Pratt & Whitney PW1100G-JM -moottorit nostivat taivaalla 60 tonnisen koneen. Etelä-Ranskaan suuntautuneen lennon aikana miehistö tutustui koneen lento-ominaisuuksiin ja järjestelmien toimintaan. Lentoa monitoroitiin telemetria-linkin avulla realiaikaisesti myös maasta käsin. Kaikkiaan neo-ohjelman koekoneilla lennetään noin 3000 tuntia. Ensimmäisenä tyyppihyväksynnän saa nyt lentänyt A320neo -versio PW:n moottoreilla. Konetyypin ensimmäinen kaupallinen käyttäjä on Qatar Airways, joka vastaanottaa koneen vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä. A320neo-koneen kehitystyöstä ja eri versioista voi lukea tarkemmin Lentoposti.fi:n aiemmasta artikkelista (linkki jutun lopussa). Heinäkuussa 2014 ensimmäisenä valmistunut ja nyt ensilentonsa tehnyt A320neo (new engine option) kantaa runkonumeroa MSN6101 ja sen koelentorekisteri on F-WNEO. Koneessa on uudet moottorit ja Sharklet-siivenkärkievät. Airbusin mukaan A320neo-koneen uudet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorit ja aerodynamiikan parannukset leikkaavat polttoaineenkulutusta 15 prosentilla verrattuna aiempaan versioon. Vuoteen 2020 mennessä parannusta tulee Airbusin mukaan kaikkiaan 20 prosenttia. Tämä tarkoittaa 3600 hiilidioksiditonnin päästövähennystä vuodessa per uusi kone. Myöhemmin moottorivalikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A -moottori. Tähän mennessä Airbus on saanut A320neo-koneista 3257 sitovaa tilausta 60 asiakkaalta. Luokassaan sillä on 60 %:n markkinaosuus.
Lue myös laajempi artikkeli uudistetusta kapearunkokoneesta:
|
|||