A320neo nousi ensilennolleen

A320neo_first_airbus (päivittynyt 20.30) Airbusin ensimmäinen uusi A320neo -lentokone (F-WNEO) teki tänään ensilentonsa. Airbusin koelentäjien Philippe Pellerinin ja Etienne Miche de Mallerayn ohjaama kone nousi ilmaan Toulouse-Blagnacin lentokentältä klo 13.00 Suomen aikaa. Kone laskeutui ensilennoltaan 15.23.

Ohjaamossa oli myös koelentoinsinööri Jean-Paul Lambert. Matkustamossa ensilentoa monitoroivat koelentoinsinöörit Manfred Birnfeld ja Sandra Bour-Schaeffer.

"Onnittelen A320neo-koneen kehittäjätiimiä, maahenkilökuntaa ja  lentomiehistöä tämän päivän tapahtumista. Ensilentonsa tehnyt A320neo perustuu menestyneeseen A320-koneperheeseen. Uudet innovaatiot yhdistettynä tehokkaaseen moottoriin ja aerodynaamisiin ratkaisuihin sekä matkustamouudistuksiin tuovat markkinoille tuotteen, joka kuluttaa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta matkustajapaikkaa kohden", iloitsi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.

A320neo_first_flight_crew_after_landingEnsilennolla A320neo-koneen Pratt & Whitney PW1100G-JM -moottorit nostivat taivaalla 60 tonnisen koneen. Etelä-Ranskaan suuntautuneen lennon aikana miehistö tutustui koneen lento-ominaisuuksiin ja järjestelmien toimintaan. Lentoa monitoroitiin telemetria-linkin avulla realiaikaisesti myös maasta käsin.

Kaikkiaan neo-ohjelman koekoneilla lennetään noin 3000 tuntia. Ensimmäisenä tyyppihyväksynnän saa nyt lentänyt A320neo -versio PW:n moottoreilla. Konetyypin ensimmäinen kaupallinen käyttäjä on Qatar Airways, joka vastaanottaa koneen vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä. A320neo-koneen kehitystyöstä ja eri versioista voi lukea tarkemmin Lentoposti.fi:n aiemmasta artikkelista (linkki jutun lopussa).

Heinäkuussa 2014 ensimmäisenä valmistunut ja nyt ensilentonsa tehnyt A320neo (new engine option) kantaa runkonumeroa MSN6101 ja sen koelentorekisteri on F-WNEO. Koneessa on uudet moottorit ja Sharklet-siivenkärkievät.

Airbusin mukaan A320neo-koneen uudet Pratt & Whitney PurePower PW1100G-JM -moottorit  ja aerodynamiikan parannukset leikkaavat polttoaineenkulutusta 15 prosentilla verrattuna aiempaan versioon. Vuoteen 2020 mennessä parannusta tulee Airbusin mukaan kaikkiaan 20 prosenttia.

A320neo_airbusTämä tarkoittaa 3600 hiilidioksiditonnin päästövähennystä vuodessa per uusi kone. Myöhemmin moottorivalikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A -moottori.

Tähän mennessä Airbus on saanut A320neo-koneista 3257 sitovaa tilausta 60 asiakkaalta. Luokassaan sillä on 60 %:n markkinaosuus.

 

Lue myös laajempi artikkeli uudistetusta kapearunkokoneesta:
A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen