Airbus ja yhtiön uusimmilla Airbus A350 XWB -koneilla operoivat SAS sekä French Bee ovat solmineet sopimuksen fellow'fly -hankkeeseen osallistumisesta. Kyseessä on biomimiikkaa hyödyntävä ilmailun kehityshanke, jossa päästövähennyksiä haetaan lentämällä lintujen tavoin muodostelmassa normaalia lentoimintaa pienemmällä porrastuksella. Syksyä kohti kuljettaessa taivaalla näkyy entistä enemmän suuria etelään suuntaavia muuttolintuparvia. Juuri lintuparvimuodostelmien biomimiikan tuomia etuja pyritään hyödyntämään ilmailualalla yhtenä keinona vähentää lentoliikenteen päästöjä. Polttoainesäästöjä haetaan lentämällä lintujen tavoin muodostelmassa. Suurin säästöpotentiaali saadaan laskennallisesti kaukolennoilla. Toisen matkustajakoneen jättöpyörteen aiheuttaman nostovoiman hyödyntäminen vähentäisi polttoaineen kulutusta jopa 5-10 prosentilla. Samalla myös muut lentokoneen aiheuttamat päästöt vähenisivät merkittävästi. Lentoyhtiöt SAS, French Bee ja lennonvarmistusyhtiöt DSNA Ranskasta ja NATS Englannista sekä Eurocontrol toteuttavat yhdessä Airbusin kanssa fello'fly -hankkeen lentoja. Yhteistyöhankkeen osapuolet kehittävät turvallisen ja toteuttamiskelpoisen konseptin operointiin, jonka myötä kehitetään operatiiviset määräykset fello'fly -lentoihin. Koelentoja suoritetaan vuoden 2020 aikana kahdella Airbus A350 -koneella. Mukana hankkeessa ovat myös lentoyhtiöt ja lennonvarmistusyhtiöt jo vuoden 2021 aikana. Kyseiset lennot toteutetaan Atlantin valtameren yllä. SAS on Pohjoismaiden toinen A350 -operaattori, joka on tilannut kaikkiaan kahdeksan tällaista laajarunkokonetta. Ensimmäisensä yhtiö vastaanotti marraskuussa 2019. SAS lentää Skandinaviasta useisiin kohteisiin Pohjois-Amerikassa. Halpalentohtiö French Bee puolestaan vastaanotti A350 -koneen ensimmäisenä ranskalaisoperaattorina elokuussa 2017. French Bee operoi lentoja Pariisin Orlysta Reunionin saarelle, Tahitille Ranskan Polynesiaan sekä San Franciscoon. French Beellä on hallussaan myös maailman pisimmän kotimaanlennon titteli. Toukokuussa 2020 yhtiö lensi ennätyksen reitillä Ranskan Polynesian Tahitilta Pariisiin. Matkalla oli pituutta hieman yli 16 000 kilometriä. Tulevilla fello’fly -koelennoilla pyritään osoittamaan kahden lähellä toisiaan lentävän lentokoneen tuoma säästöpotentiaali teknisesti, operatiivisesti sekä kaupallisesti kaukolentojen osalta. Kaupalliseeen käyttöön muodostelmalentämisen on suunniteltu tulevan jo 2020-luvun puoliväliin mennessä. Koelennoilla on käytössä teknisiä ratkaisuja, jotka avustavat lentäjiä varmistamaan turvallisen etäisyyden toiseen lentokoneeseen sekä säilyttämään oikean paikan sen lentorataan nähden. Kahden koneen vaakaetäisyys lennoilla on noin 1,5 merimailia eli merkittävästi vähemmän kuin 3-5 merimailin tutkaporrastus. Kyseinen etäisyys on Airbusin mukaan hyvä tasaiseen matkustuskokemukseen. Airbusin fello’fly -koelennot käynnistyivät tiettävästi jo maaliskuussa 2020, kun kaksi Airbus A350 XWB -konetta lensivät 11-tuntisen lennon Atlantilla reitillä Toulousesta, Islantiin, Grönlantiin, Kanadaan ja takaisin lähtöpaikkaan Toulouseen. Päivää aiemmin lentokonevalmistajan toinen A350 -kone oli lentänyt läpi tämän samaisen reitin. Toisen kerran havaintoja fello’fly -koelennoista tehtiin kolmena päivänä heinäkuun 2020 lopussa, kun A350-900 (MSN1) ja A350-1000 (MSN56) lensivät jälleen muodostelmalentoja. Jo näitäkin aiemmin ensimmäisiä koelentoja oli toteutettu A350- ja A380 -koneella. Toteutuessaan fello'fly -hanke voisi tuoda esimerkiksi Finnairille mittavia säästöjä. Normaaliolosuhteissa sinivalkoiset siivet lentävät lähtöaikojensa mukaan lähes peräkkäin Aasian-kohteisiin ja takaisin. Tietyillä lennoilla reititys on pääsääntöisesti sama ennen kuin ne erkaantuvat lähempänä määränpäätä. Lue myös aiempi uutisemme fello'flysta ja Airbusin muista kehityshankkeista:
|
|||