Aeroflotin tilaamat SSJ100 -koneet on määrä toimittaa vuodesta 2019 lähtien vuoteen 2026 saakka. Koneet varustetaan kaksiluokkaiselle matkustamolla, jonka liikemiesluokassa on 12 matkustajaistuinta ja turistiluokassa 75 paikkaa. Lopullinen sopimus tilauksesta allekirjoitetaan myöhemmin, kun tarvittavat hyväksynnät on saatu. Aeroflotin laivastossa on jo nykyisin 49 SSJ100 -konetta ja viideskymmenes kone on määrä toimittaa jo lähiaikoina. Yhtiö on maailman suurin SSJ100-operaattori sekä konetyypin avausasiakas. Konetyypin ensimmäinen kaupallinen lento lennettiin kesäkuussa 2011 reitillä Moskovasta Pietariin.
“Aeroflotilla on aina ollut tärkeä rooli venäläisvalmisteisten koneiden avausasiakkaana. Toimimme Venäjän ilmailun parhaaksi ja maan etu on prioriteettimme”, sanoi Aeroflotin pääjohtaja Vitaly Saveliev. “Aeroflotilla on ollut suuri vaikutus SSJ100-projektin kehittämisessä. Laivaston kasvattaminen venäläiskoneilla on suurin mahdollinen kiitos työstämme”, sanoi Suhoin siviilikonetuotannon johtaja Alexander Rubtsov. Tilauksen myötä Aeroflotin laivaston venäläisvalmisteiden koneiden määrä kasvaa jälleen merkittävästi. Konekanta länsimaistui vuosien varrella Airbusin ja Boeingin koneilla, kun mm. turvattomiksi koetuista Tupolev ja Iljushin -koneista luovuttiin. Niistä viimeiset poistuivat yhtiön laivastosta vuonna 2014.
Venäjän lippulaivayhtiön laivastossa oli syyskuussa 2018 kaikkiaan 248 lentokonetta, joiden keski-ikä oli neljä vuotta. Kyseessä on yksi maailman nuorimmista lentokonelaivastoista. Siihen kuuluu SSJ100 -koneiden lisäksi Airbus A320, A330 sekä Boeing 737 ja 777 -koneita. Laajarunkoja koneista on noin neljäkymmentä ja tilauksessa on myös Airbus A350 -koneita..
|
|||