SpaceX:n Starlink-internetyhteysjärjestelmän koko A220-300 -laivastoonsa asentava airBaltic on suorittanut odotetun tyyppihyväksyntäkoelennon. Lennolla kokeiltiin ilmassa sekä Starlink Aero Terminal -antennia että internetyhteyden laatua. airBaltic etenee hankkeessa kohti Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA:n STC-lisätyyppihyväksyntää (Supplemental Type Certificate) uudelle järjestelmälle. Starlink odottaa STC:tä usealle matkustajakonetyypille vuoden 2025 alkupuolella. Starlink-järjestelmän koelento tehtiin Latvian yllä 7. tammikuuta 2025 airBalticin A220-300 -koneella (YL-CSL), jonka ylärunkoon on asennettu lisäantenni. airBaltic tekee Starlink-hankkeessa yhteistyötä SpaceX:n kanssa saadakseen tarvittavan EASA:n myöntämän STC-lisätyyppihyväksynnän. Vastaavia STC:tä on myönnetty jo mm. useisiin liikesuihkukonetyyppeihin. airBaltic odottaa voivansa aloittaa Starlink-järjestelmien asentamisen Airbus A220-300 -koneisiinsa vielä vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Latvialaisyhtiö aikoo varustaa koko A220-300-laivastonsa Starlinkillä. Tavoitteena on tarjota jokaiselle matkustajalle saumaton ja nopea internetyhteys lennolle noususta laskeutumiseen asti ilman kirjautumista tai monimutkaisia asetuksia. "Tämä muuttaa lentoliikenteen tulevaisuutta. Koelento tuo meidät askeleen lähemmäs matkustajiemme matkustuskokemuksen mullistamista. Olemme innoissamme voidessamme viitoittaa tietä Euroopassa ja olla alueen ensimmäinen lentoyhtiö, joka tarjoaa ilmaiseksi Starlinkin luotettavan ja nopean internet-yhteyden. Integroimalla Starlinkin koneisiimme parannamme matkustajien matkustuskokemusta airBalticin reittiverkostossa kaikkialla Euroopassa ja sen ulkopuolella", sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss. Starlinkin avulla matkustajat voivat olla kuin kotonaan ja tehdä lentojen aikana asioita, jotka aiemmin eivät olleet mahdollisia - kuten pelata verkkopelejä, käyttää virtuaalista VPN-palvelua tai muita suuren kaistanleveyden toimintoja. Parhaimmillaan Starlink mahdollistaa jopa 500 Mbit/s nopeuden jopa 20 ms millisekunnin viiveellä. Lentokoneiden osalta Starlink kertoo tarjoavansa jopa 40-220 Mbit/s latausnopeuden ja alle 99 ms viiveen. Tämä mahdollistaa matkustajille mm. verkkopelaamisen, virtuaaliset yksityiset verkot sekä muut suurta tiedonsiirtonopeutta vaativat tehtävät. SpaceX:n kehittämä Starlink mahdollistaa nopean internet-yhteyden tällä hetkellä jo 118 valtion alueella, kaikilla seitsemällä mantereella ja valtamerillä. Antenni- ja järjestelmäasennukset vaativat konekohtaisesti aikaa noin 10-14 päivää. Starlink-palvelu avattiin ensimmäisen kerran lennonaikaiseen nettikäyttöön vuonna 2022. Ensimmäisen sopimuksensa SpaceX solmi lennonaikaisesta nettikäytöstä yksityisen tilauslentoyhtiö JSX:n kanssa huhtikuussa 2022. Nykyisin Starlink-yhteys on tarjolla mm. Qatar Airwaysin lennoilla. Starlinkin odotetaan saavan STC:n vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana matkustajakoneiden osalta A220-koneiden lisäksi myös Airbus A320 ja A350, Boeing 737-800 sekä Embraer 175 ja E190 -koneisiin. Starlinkin satelliitit ovat matalalla maan kiertoradalla noin 550 kilometrin korkeudessa eli noin 65 kertaa lähempänä maata kuin geostationaarisella radalla olevat perinteiset satelliitit. Joulukuussa 2024 järjestelmässä oli jo yli 7000 satelliittia ja laajennusta on suunniteltu jopa 42 000 satelliittiin. Vuoden 2025 ensimmäiset Starlink-lisäsatelliittien laukaisu tehtiin 6. tammikuuta 2025. Starlinkilla oli joulukuussa 2024 jo yli 4,6 miljoonaa asiakasta. Lue myös:
|
|||