Lapin pelastuslaitos varautuu lento-onnettomuuksiin - sijoittaa kylmäsuojausvarustuksia eri puolille Lappia

KeminmaanVPK_2Lapin talvikausi ja kasvavat lentomäärät ovat saaneet Lapin hyvinvointialueen ja Lapin pelastuslaitoksen lisäämään varautumista suuronnettomuuksiin, joista yksi mahdollinen olisi lento-onnettomuus. Marraskuun puolivälissä Rovaniemellä harjoiteltiin pelastustoimintaa simuloidun lento-onnettomuuden kanssa ja loppukuusta esillä oli tilapäisen lämpimän hoitopaikan perustaminen. YLE kertoo Lapin pelastuslaitoksen sijoittaneen kylmäsuojausvarustuksia eri puolille Lappia osana varautumissuunnitelmaansa.

Lentoliikenne Lapin lentokentille jatkaa kasvuaan kylmään vuodenaikaan. Reitti- ja tilauslennot ovat kasvussa erityisesti Rovaniemen ja Kittilän lentoasemille, mutta osansa kasvusta saavat myös muut Lapin lentoasemat. Mukana on operaattoreita, joiden kotikentillä ei ole talviolosuhteita, joka voi lisätä riskiä vaikka Suomessa ilmailuviranomainen on jo vuosien ajan julkaissut talvitoimintaohjeita lentoyhtiöille.

EFRO_checkin2023_1Yksi kapearunkoinen matkustajakone voi kuljettaa Lappiin noin 200 matkustajaa. Mahdollisen lento-onnettomuuden tapahtuessa alkaa pelastustoimien kilpajuoksu kylmää vastaan. Erämäässa ei ole suojaa onnettomuudesta selviytyville.

YLE kertoo Lapin pelastuslaitoksen varautuneen suuronnettomuustilanteisiin piilottamalla useita kylmäsuojausperäkärryjä ympäri Lappia. Niiden sisältönä on esimerkiksi telttoja, makuupusseja ja vaatteita noin 60 henkilölle. Varusteiden sijoituspaikat ovat salaisia. Näiden peräkärryjen lisäksi Lapin hyvinvointialueen (LAPHA) ensihoidolla on nopeasti liikuteltava erityistilanneyksikkö, jossa on hoitovälineitä 40 hengelle.

Rovaniemi-airport_1 Viranomaiset harjoittelivat lento-onnettomuuden pelastustoimia viimeksi Rovaniemellä 13. marraskuuta Lento25 -suuronnettomuusharjoituksessa. Tavoitteena oli varmistaa viranomaisten ja lentoaseman toimijoiden valmius onnettomuustilanteessa Rovaniemen lentoasemalla sekä harjoitella viranomaisten ja lentoaseman toimijoiden välistä keskinäistä yhteistoimintaa sekä johtamis- ja pelastustoimintaa suuronnettomuustilanteessa. Harjoituksessa selvitettiin myös lentoaseman pelastussuunnitelmien yhteensopivuutta.

"Lapin kasvavan matkailun vuoksi on tärkeää harjoitella viranomaisten yhteen toimivuutta suuronnettomuustilanteessa. Harjoitus antaa meille arvokasta kokemusta ja auttaa varmistamaan, että pystymme toimimaan tehokkaasti, jos jotain odottamatonta tapahtuu", sanoi harjoituksen johtaja, palomestari Timo Nyholm Lapin pelastuslaitokselta.

KeminmaanVPK_3Lento25-harjoitukseen osallistuivat Lapin hyvinvointialueen pelastuslaitos, ensihoitopalvelu, sosiaali- ja kriisipäivystys, Lapin keskussairaala sekä viestintä, Finavia, Lapin poliisilaitos, Lapin lennosto, Jääkäriprikaati, tulli ja Lapin rajavartiolaitos sekä Rovaniemen vartiolentolaivue.

Lento-onnettomuus tapahtuu todennäköisimmin lentoonlähdön tai laskeutumisen yhteydessä eli lähtökiitotien jatkeella tai lähestymislinjan loppuosalla ennen kiitotietä. Onnettomuusalueelle voi olla haastava päästä, jos tarjolla ei ole tieverkostoa ja talvisena aikana maassa on paksu lumipeite ja lämpötila on pakkasella. Lisähaasteita tuo myös pimeä vuodenaika. Olosuhteet ovat siis haastavat pelastettavien ja pelastajien kannalta. 

KeminmaanVPK_1Myöhemmin marraskuussa keskityttiin kylmäsuojaukseen, kun ainakin Keminmaan VPK harjoitteli telttakaluston pystyttämistä ja tilapäisen lämpimän hoitopaikan perustamista suuronnettomuustilanteissa. Lapin pelastuslaitoksen alueelle telttakaluston käyttöä harjoitellaan neljästi vuodessa ja kerran vuodessa harjoituksissa on mukana myös ensihoidon erityistilanneyksikkö.

Telttakalustoa ja varustusta on suunniteltu, sekä kehitetty yhteistyössä ensihoidon kanssa. Paikalle pääsynä jälkeen ensimmäinen teltta on valmiina ottamaan potilaita vastaan kymmeneeessä minuutissa, toinen muutama minuutti myöhemmin.

Edellisen kerran Lapissa tapahtui lento-onnettomuus toukokuussa 2025, kun Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä syöksyi kesken esityslennon maahan Rovaniemellä. Kesäkuussa 2021 Yhdysvaltain ilmavoimien KC-135 Stratotanker ajautui laskeutumisen jälkeen polttoainelastissa ulos kiitotieltä. Heinäkuussa 2018 Rovaniemellä joutui onnettomuuteen koelennolla ollut ATOL Avion ATOL 650 LSA -amfibiolentokone. Kyseiset onnettomuudet tapahtuivat kesäiseen aikaan.

 YLE: Lapissa piilotettiin peräkärryjä onnettomuuden varalle – ylilääkäri: ”Tulee vainajia, jos ihmisiä ei saa suojaan kylmältä”