Airbus esitteli uuden liikkumiskonseptin - autonominen Pop.Up-kapseli sisältää ilma- ja maamoduulit

popup1Airbus ja Italdesign esittelivät uuden nollapäästöisen ja sähkötoimisen liikkumiskonseptin Geneven autonäyttelyssä. Ilmailu- ja autoteollisuusvalmistajat esittelivät yhteisen näkemyksen saumattomasta uudesta liikennemuodosta. Pop.Up -moduuliratkaisu kulkee autonomisesti maalla ja ilmassa.

Pop.Up-konsepti koostuu kolmesta moduulista, joita ovat kahdelle matkustajalle sopiva kapseli sekä pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen (VTOL) kykenevä roottorimoduuli. Perinteisempi renkaat sisältävä maamoduuli kykenee myös autonomiseen matkan taittamiseen.

popup2Hiilikuiturakenteinen monokokkinen matkustajamoduuli olisi korkeudeltaan 1,4 metriä ja pituutta olisi 2,6 metriä. Leveyttä kahden istuttavassa kapselissa olisi 1,5 metriä. Matkustajakapseli muuttuu kaupunkiautoksi kiinnittymällä maamoduuliin, jossa on renkaat ja akusto.

Matka taittuisi joutuisasti suurkaupungin ruuhkia vältellen, kun matkustajakapseli irtoaisi maamoduulista ja nousisi ilmaan roottorimoduulin avulla.

Ilmaan noustaisiin 5x4,4 metrisellä moduulilla, jossa olisi kahdeksan vastasuuntiin pyörivää suojattua roottoria.

Edellisten lisäksi matkustajakapseli voitaisiin liittää myös junaan tai suunniteltuun Hyperloopiin.

popup3Matkustaja voi pysyä kokoajan samassa kapselissa vaihtaessaan liikennevälinettä.

Pop.Up olisi kaupunkiin soveltuva itsenäisesti liikkuva laite, joka ottaa hyödyt kaikista liikennemuodoista välttäen ruuhkat. Kopseptia pidetään yhtenä uutena ratkaisuvaihtoehtona 2030-luvun jättikaupunkien ruuhkaisiin ympäristöihin.

Pop.Up:in toimintaperiaate on yksinkertainen. Matkustajat suunnittelevat ja varaavat matkansa helppokäyttöisen sovelluksen avulla. Järjestelmä ehdottaa aina parasta matkustamisratkaisua käyttäjän tietojen, ajankohdan, ruuhkatilanteen, kustannusten ja yhteiskäyttövaatimusten mukaan. Näiden perusteella matkustajakapseliin liitetään joko ilma- tai maamoduuli tai jokin muu liikenneväline.

Matkustajan päästyä kohteeseen liikkuisivat kapseli sekä ilma- ja maamoduulit ennalta suunnitellulle latauspisteelle odottamaan seuraavaa asiakasta.

”Ilma- ja maaliikenteen yhdistävien ratkaisujen suunnittelu ja toteutus vaati ilmailu- ja autoalan sekä infrastruktuurista ja sääntelystä vastaavien hallintoelinten yhteistyötä. Italdesign on kehittänyt ajoneuvoja menestyksekkäästi jo pitkään, joten se on innostavat kumppani Airbusille tässä konseptihankkeessa”, sanoo Airbusin kaupunki-ilmaliikkumisesta vastaavat johtaja Mathias Thomsen.

“Jos haluaa suunnitella tulevaisuuden ajoneuvon kaupunkiliikenteeseen nyt, perinteinen auto ei yksinään voi olla ratkaisu megakaupunkeihin. Samassa on mietittävä kestävää ja älykästä infrastruktuuria, sovelluksia, integraatiota, voimajärjestelmiä, kaupunkisuunnittelua, sosiaalisia tekijöitä ja niin edelleen. Tulevina vuosina maaliikenne muuttuu jaetusta ja itseohjautuvasta myös eri liikennevälineitä jakavaksi ja kolmannessa ulottuvuudessa kulkevaksi. Airbus jakaa tämän vision”, Italdesignin pääjohtaja Astalosch sanoo.

 



Jos video ei näy: Urban mobility takes shape with Italdesign and Airbus’ Pop.Up