Museovirasto toteaa hankkeen olevan osoitus esimerkillisestä ilma-aluksen ylläpidosta, jossa varaudutaan vuosittain kuluvien ja vaihdettavien osien saatavuuteen. Ilma-alusta lentokunnossa ylläpitävässä DC-yhdistyksessä on jäsenenä yli 4000 ilmailuhistorian harrastajaa. Yhdistystoiminta on valtakunnallista, aktiivista, näkyvää, kaikille avointa, osallistavaa ja tasa-arvoista. Toiminta on organisoitua ja dokumentoitua sekä sitä toteutetaan sekä viranomaismääräysten että hallinnoivan yhdistyksen ohjeiden ja ohjelmien mukaisesti. Vuosittain koneella pääsee lentämään 1500 yhdistyksen jäsentä, lisäksi kohdetta esitellään suurelle yleisöllelukuisissa tapahtumissa.
Koneyksilö on maailmalla harvinainen ja Suomessa valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävä ilma-alus. Yksilöllä on hieno, pitkä ja hyvin tallennettu historia suomalaisessa yleisilmailussa. Kyseessä on merkittävä konetyyppi sodanjälkeisessä Suomessa. Koneyksilöllä on hieno, pitkä ja hyvin tallennettu historia suomalaisessa yleisilmailussa. Kone hankittiin Turun lentokerhon käyttöön ja sillä lennettiin mm. saaristolentoja. Koneyksilö on myös viimenen lentokone, joka lensi vanhalta Härmälän lentokentältä huhtikuussa 1995. Nyt myönnetty avustus koskeen koneen moottorin peruskorjausta, jossa hyväksytty kustannusarvio 51 162 euroa ja Museoviraston avustus 25 550 euroa. Koneen moottorin kunnostustarve on perusteltu ja moottorin historia asiallisesti Vuosia jatkuneen entisöintityön jatkumo, jolla varmistetaan yksilön ilmailukäyttö. Pitkän suomalaisen historiansa ansiosta OH-KZC yksilön saattaminen lentokelpoiseksi on suomalaisen ilmailun kulttuuriperinnön kannalta merkittävä teko. Hankkeen valmistuttua kone esiintyy erilaisissa ilmailutapahtumissa yleisön nähtävänä. Kaikkiaan Museovirasto sai huhtikuussa 2025 päättyneeseen hakuun 49 hakemusta, joissa haettu kokonaissumma oli noin 783 000 euroa. Ne jakautuivat liikennemuodoittain seuraavasti: maantieliikenne 19, ilma-alukset 4, raideliikenne 7, vesiliikenne 14 sekä tutkimus-, infra-, inventointi- ja julkaisuhankkeet 5 hakemusta. Avustuksilla tuetaan arvokkaiksi luokiteltujen liikenteen kulttuuriperintökohteiden sosiaalisesti, kulttuurisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää käyttöä ja hoitoa. Tänä vuonna avustuksia jaettiin 28 hankkeelle yhteensä 321 000 euroa. Suurin myönnetty avustus oli suuruudeltaan 40 000 euroa, pienin 2500 euroa. Museovirasto on myöntänyt 1994 lähtien joka vuosi avustuksia arvokkaiksi luokiteltujen laivojen kunnostus- ja entistämistöihin. 2011 lähtien avustuksia on myönnetty laivojen lisäksi myös veneille, ja 2018 oli ensimmäistä kertaa mahdollista myöntää avustuksia raideliikenteen, maantieliikenteen ja ilmailun kulkuvälineille.
|
|||




