Airbus julkisti odotetun A330neo-koneen - toimitukset alkavat vuonna 2017

A330-900neo_RR_AIB_02(päivittynyt 15.32) Airbus julkisti odotetusti uudelleenmoottoroidun A330neo-koneen. Konsernin hallituksen tekemän päätöksen myötä Airbusin laajarunkoisten valikoimaan tulee kaksi uutta jäsentä A330-800neo ja A330-900neo. Koneisiin asennetaan viimeisimmät Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit, parannettua aerodynamiikkaa ja uusi matkustamo.

Uusi A330neo vähentää polttoaineenkulutusta nykyversioon verrattuna 14 prosenttia per istuinpaikka, joka tekee siitä markkinoiden kustannustehokkaimman keskikokoisen laajarunkokoneen.

Polttoaineen kulututuksen laskun lisäksi operaattorit saavat etua 400 merimailin lisäkantamasta ja konetyyppien kommonaliteetista. Ensimmäiset A330neo-koneet toimitetaan asiakkaille vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Ensimmäisenä markkinoilla tulee suurempi -900neo ja pienempi -800neo on saatavilla vuoden 2018 aikana.

Kiran_Rao_2014_1"A330 on ollut yksi parhaiten myyty laajarunkokoneemme. Kaikkiaan yli 1300 konetta on myyty lähes 100 asiakkaalle ympäri maailman", kertoo Airbusin strategiasta ja markkinoinnista vastaava johtaja Kiran Rao.

"Se on parhaiten menestynyt laajarunkokone, jonka Airbus on valmistanut. Itseasiassa menestynein koko maailmassa. Teemme erinomaisesta koneesta vieläkin paremman".

Uusien 112 tuumaiset puhaltimet omaavien RR Trent 7000 -moottoreiden työntövoima on 68000-72000 paunaa. Lisäksi A330neo-koneeseen asennetaan mm. A350 XWB:n tyyppiset wingletit joiden myötä siipien kärkiväli kasvaa 3,7 metrillä 64 metriin. Sharkletit parantavat aerodynaamisia ominaisuuksia neljällä prosentilla. Myös moottorien pylonit uusitaan. Noin 95 prosenttia osista on samoja kuin alkuperäisessä A330-koneessa.

Ohjaamo saa viimeisimmät uudistukset ja matkustamo optiomoidaan tarjoamaan jopa kymmenen 18 tuuman leveystä lisäistuinta. Muutosten jälkeen suurempi A330-900neo sisältää kahdessa luokassa yhteensä 310 matkustajapaikkaa ja pienempi versio saa kuusi lisäpaikkaa nostaen matkustajamäärän 252:een. Matkustamouudistuksen yhteydessä myös ohjaamomiehistön lepotilat siirtyvät matkustamon alapuolisiin tiloihin.

Tehtävien muutosten jälkeen kone kevenee Airbusin mukaan ainakin 800 kilon verran. A330neo-koneen maksimilentoonlähtö paino on sama 242 tonnia, joka tulee tarjolle vuonna 2015. Ohjaajien nykyinen A330-tyyppikelpuutus oikeuttaa myös uuden version operointiin.

A338-800neo -koneen kantama on 7450 merimailia ja suuremman -900neo -koneen 6200 merimailia. Polttoainetta koneisiin mahtuu 139090 litraa. Konetyyppi mahdollistaa suoran lennot Lontoosta Buenos airesiin, Jakartaan ja Honoluluun.

Myös matkustajat voittavat, kun he pääsevät nauttimaan 21. vuosisadan matkustamokokemuksesta, jotka sisältävät neljännen sukupolven matkustamoviihdejärjestelmän 3D-elokuvineen, uudenlaiset valaistuksen ja entistä paremmat yhteydet ulkomaailmaan.

"Kaikilla matkustajilla turistiluokassa on 18 tuuman levyiset istuimet. Se on paljon enemmän kuin 787 Dreamliner tarjoaa. Kaikkien muutosten jälkeen koneesta tulee todellinen voittaja", kehuu Rao.

A330:n tuoma kate on tärkeä konsernille. Se on myös yksi luotettavimmista ja tehokkaimmista koneista koskaan. Tekemämme päätös pitää A330:n ilmassa vielä monia vuosia. Kehitystyöstä syntyy kustannuksia vuosina 2015‒2017”, sanoo Airbus-konsernin pääjohtaja Tom Enders.

A330-800neo_RR_AIB_01"Vaikutus Airbus-konsernin vuoden 2015 myynnin tuottotavoitteeseen on noin -70 korkopistettä. Perusteet A330neon kehittämiselle ovat vahvat, ja päästyään liikenteeseen uudet koneet tuovat konsernille merkittävää tuottoa."

Airbusin arvioiden mukaan A330neo-konetta tullaan myymään yli tuhat koneyksilöä ja menestystarinan uskotaan jatkuvan pitkälle 2030-luvulle. Seuraavien 18 vuoden aikana kysyntää A330 kokoluokan koneelle on ennusteiden mukaan 4000 koneyksilön verran.

A330neo-koneissa on enemmän matkustajapaikkoja, kuin Boeingin Dreamlinerissa ja polttoaineen kulutus on yhtäläinen. Airbusin laskelmien mukaan operointikustannukset ovat prosentin kilpailijaa pienemmät ja hankintahinta on seitsemän prosenttia halvempi.

“A330neo on looginen jatke A330-perheelle. Se on paras mahdollinen ratkaisu lentoyhtiöille, jotka haluavat minimoida polttoaine- ja käyttökustannuksensa ja silti tarjota matkustajille mahdollisimman mukavan lentokokemuksen”, Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier sanoo.

“Uskomme, että uutuudet menestyvät keskipitkien matkojen segmentillä samaan tapaan kuin A320neo. Hyödynnämme jälleen hyväksi havaittua konetyyppiä, jolla on monia käyttäjiä, ja teemme siitä entistä tehokkaamman.”

Vielä kesäkuussa Airbus pelasi aikaa ja ilmoitti, että neo-päätöksellä ei ole kiirettä mutta se tehtäisiin mahdollisesti jo kuluvan vuoden aikana.

päivitys 15.32: Lisätty Endersin ja Bregierin kommentit.

Lue myös: