Airbus konvertoi kaksi Qantasin A330-matkustajakonetta MRTT-ilmatankkereiksi Australialle

MRTT_australia_airbusdefencespaceAirbus Defence and Space ja Australian puolustusministeriö ovat solmineet sopimuksen kahden A330-200 -matkustajakoneen konvertoinnista MRTT-ilmatankkereiksi (Multi Role Transport Tanker). Kyseessä on ensimmäinen konversio ja työ kestää noin vuoden. 

Kaksi konversioon tulevaa A330-200 -matkustajakonetta ovat lentäneet Qantas Airwaysin väreissä. Ne muutetaan sotilaskäyttöön Airbus Defence & Spacen Espanjan Getafen tehtailla ja toimitetaan Australian ilmavoimille (RAAF, Royal Australian Air Force) vuoden 2018 aikana.

Tilaajana on Australian puolustusministeriö, jonka mukaan muutostyö maksaa noin 408 miljoonaa Australian dollaria eli noin 275 miljoonaa euroa. Nyt muunnettavat koneet ovat peruskokoonpanoltaan erittäin lähellä RAAF:n jo operoimia A330 MRTT -koneita. Niissä kaikissa on GE:n CF6 -moottorit.

Koneisiin asennetaan Getafessa takarungon alle valmistajan kehittämä 17-metrinen Aerial Refuelling Boom System (ARBS) -ilmatankkauspuomi. Sen lisäksi molempien siipien alle tulee myös letku ja kori -menetelmän ilmatankkaussäiliöt (ns. Hose and Drogue -menetelmä).

Koneisiin tulee myös UARRSI (Universal Aerial Refuelling Receptacle Slipway Installation) -järjestelmä, joka mahdollistaa koneen tankkaamisen toisesta KC-30A -ilmatankkerista.

Ilmatankkausjärjestelmiä käyttää ohjaamosta operaattori, joka voi seurata tankkausta 2D- tai 3D-näyttöjen avulla.

Muita koneisiin asennettavia sotilasjärjestelmiä ovat Link 16 -datalinkki, kommunikointi- ja navigaatiolaitteistot sekä omasuojajärjestelmä elektroniseen sodankäyntiin ja maasta-ilmaan -ohjuksille.

RAAF oli A330 MRTT -koneiden avausasiakas ja käyttää koneista tyyppimerkintää KC-30A. Uudet koneet sijoitetaan RAAF:n Amberleyn tukikohtaan, jossa KC-30A -koneiden laivaston koko nousee jo seitsemään.

KC30A_Australia_RAAFKC-30A:n avulla kyetään tankkaamaan Boeing F/A-18A/B Hornet, F/A-18F Super Hornet, E-7A Wedgetail, C-17A Globemaster III ja muita KC-30A -koneita. Tulevaisuudessa tankkeri on yhteensopiva myös Boeing EA-18G Growler, P-8A Poseidon ja Lockheed Martin F-35A Lightning -koneiden kanssa.

KC-30A -ilmatankkeri on ollut suuressa roolissa Lähi-idän operaatio OKRA:ssa, jossa Australia taistelee ISIS-järjestöä vastaan. Siellä se on tankannut vuodesta 2014 lähtien jo 10 800 tonnia polttoainetta Australian ja koalition hävittäjäkalustolle.

KC-30A MRTT -koneessa on sen omissa tankeissa 100 tonnin polttoainekuorma, jonka avulla se voi toimia 1800 kilometrin päässä tukikohdasta tarjoten 50 tonnia tankkauskapasiteettia noin neljän tunnin ajan. Kuljetuskonekäytössä se voi ottaa 270 matkustajaa ja rahtiruumassa on tilaa 34 000 kiloa.

Airbus Defence and Spacen videossa MRTT esittelee kykyjään:

Lue myös: