Airbus-koneperheen ensimmäinen jäsen Airbus A300B on saavuttanut jo 40 vuoden iän. Koneen ensimmäinen asiakas oli Air France. Myöhemmin A300:n harvinainen kahden ohjaajan B4-203FF -versio tuli tutuksi myös suomalaisille Kar-Airin ja Finnairin väreissä. Airbusin koneuutuus A300B oli aikanaan ensimmäinen kaksimoottorinen laajarunkoinen matkustajakone. Koneesta valmistettiin kolmen ohjaajan version lisäksi kiistanalainen ja moderni sekä tavallaan myös mullistava kahden ohjaajan B4-FF -versio. Ohjelman menestys ja innovatiivisuus ovat olleet yksi nykyisen Airbusin menestystarinan kulmakivistä. Suomalaismatkustajia lennätettiin 308-paikkaisilla A300B4-203FF -koneilla (OH-LAA ja OH-LAB) vuosien 1986-2004 välillä. Koneet saatiin Airbusilta edullisesti koska ne olivat jääneet Tunis Airin kolmen koneyksilön tilauksesta tehtaalle ns. whitetail-koneina. Suomalaisoperaattori kuljetti matkustajiaan Kar-Airin ja Finnairin väreissä tilauslennoilla Etelä-Euroopan kohteisiin. Lennoista ensimmäinen suuntautui Lanzarotelle joulukuussa 1986. Laajarunkoiset A300B4-koneet siirrettiin emoyhtiö Finnairin laivastoon vuonna 1992. Kar-Air puolestaan sulautettiin kokonaisuudessaan Finnairiin vuonna 1996 ja lopulta A300B4-koneet poistuivat Suomen rekisteristä vuonna 1998. Viime ajat koneet lensivät normaalista poikkeavissa Finnairin väreissa. Karairin musta kaksiosainen kylkiraita oli yksinkertaisesti maalattu siniseksi. Vuodesta 1974 saakka valmistettua A300/A310 -koneperhettä tehtiin aikanaan 878 koneyksilön verran. Koneista yli 400 on edelleen käytössä 65 eri asiakkaalla. A300-koneiden perusrungosta kehitettiin myöhemmin lyhennetty A310- malli sekä venytetyllä rungolla A330- ja A340-koneet sekä A300-600ST Beluga -kuljetuskoneet. (jutussa tarkennettu suomalaisten A300-koneiden tyyppitunnusta)
|
|||