Airbus julkisti uuden erittäin pitkille lennoille tarkoitetun A350-900ULR-lentokonemallin. Uuden version avausasiakas on Singapore Airlines, joka käyttää konetta välilaskuttomilla reiteillä Yhdysvaltoihin. Luvassa on maailman pisin reittilento New Yorkiin noin 19 tunnin lentoajalla. Singapore Airlinesin nykyistä 63 A350-900 XWB -koneen tilausta on muutettu niin, että seitsemän koneista toimitetaan Ultra-Long Range -versioina. Samalla yhtiö tilasi neljä A350-900 XWB -konetta lisää. Näin yhtiön sitovat tilaukset A350 XWB -perheen koneista nousivat 67:ään. Välilaskuttomille Yhdysvaltain-lennoille optimoitu A350-900ULR pystyy lentämään jopa 19 tuntia. Koneen polttoainejärjestelmää muokataan niin, että kone voi kuljettaa enemmän polttoainetta kuin perusmalli. Samalla nostetaan suurinta mahdollista lentoonlähtöpainoa (MTOW) sekä parannetaan koneen aerodynaamisia ominaisuuksia. SIA:n New Yorkin -lennoista tulee maailman pisin kaupallinen reitti, jonka lentoajan arvioidaan nousevan jopa 19 tuntiin. Matkaa kertyy 8 700 merimailia eli yli 16 000 kilometriä. ”Asiakkaamme ovat pyytäneet meitä aloittamaan uudelleen välilaskuttomat lennot Singaporen ja Yhdysvaltain välillä. Airbus on pystynyt tarjoamaan meille lentokoneen, jonka avulla voimme tehdä tämän kaupallisesti kestävällä tavalla”, sanoo Singapore Airlinesin pääjohtaja Goh Choon Phong. “Pyrimme vastaamaan asiakkaidemme odotuksiin ja ylittämään ne pysymällä alamme tuote- ja palveluinnovaatioiden kärjessä.” Täysin uusi A350 XWB otettiin kaupalliseen käyttöön aiemmin tänä vuonna. Finnair otti viime viikolla koneen käyttöön kolmantena operaattorina ja ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Airbus A350-900ULR-koneiden toimitusten arvioidaan käynnistyvän vuonna 2018. Tähän mennessä Airbus on saanut 783 sitovaa tilausta A350 XWB -koneista 41 asiakkaalta. Singapore Airlines on suurin A350 XWB -asiakas Itä-Aasiassa. Sen tilaamista koneista ensimmäiset toimitetaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä.
|
|||