Airbusin DragonFly-hanke vie autonomisesti operoivat matkustajakoneet taas askelta pidemmälle

DragonFly_1Airbusin tulevaisuuden ratkaisuja kehittävän UpNextin uusin julkistus on DragonFly-hankkeen koelennot, jotka vievät autonomisen matkustajakoneen ominaisuudet entistä pidemmälle. Nyt Airbus A350-1000 -koelentokone kykenee laskeutumaan automaattisesti ja turvallisesti mille tahansa lentokentälle maailmassa. Hätätilanteissa tekoäly osaa valita parhaiten soveltuvan lentokentän jopa ilman lentäjiä.

Airbus UpNext, joka on Airbusin kokonaan omistama tulevaisuuden lentoliikenneratkaisuja kehittävä tytäryhtiö on kehittänyt laajalti ratkaisuja kohti autonomista matkustajakonetta. UpNext on osa Airbusin innovoinnin ekosysteemiä, joka luo kehittää ja rakentaa nopeasti koehankkeita erilaisten teknologisten läpimurtojen ympärille.

AUTO_A350_1000_MHHNyt esitelty DragonFly-hankkeen koelento-ohjelma vie autonomisesti lentävän matkustajakoneen taas askelta pidemmälle. Hankkeessa koelennetään uusia ominaisuuksia erikoisvarustellulla Airbus A350-1000 -koelentokoneella. Yhtenä tavoitteena on kehittää lentäjiä avustavia uusia järjestelmiä maaoperoinnissa sekä koelennoilla.

Vuonna 2022 Airbus UpNext sai valmiiksi ATTOL-kehityshankkeen (Autonomous Taxi, Take-off and Landing), jossa Airbus A350-1000 -koelentokoneella suoritettiin autonomisia lentoonlähtöjä, lähestymisiä, laskeutumisia sekä rullaamista.

AUTO_ATTOL_approach_AirbusDragonFly-hankkeessa koelennetään teknologisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat hätätilanteissa jopa automaattiset lennot matkalentovaiheesta mille tahansa lentokentälle, laskeutumisen kiitotielle sekä automaattisen rullaustoiminnon maaoperoinnissa.

Koelentojen aikana uudet teknologiset ratkaisut avustivat lentäjiä lennon aikana, mahdollistivat simuloidun lentäjien inkapasitaation aikana turvallisen laskeutumisen ja rullaamisen lentoasemalla.

DragonFly_2Käytetty Automated Emergency Ops -sovellus huomioi ilmatilarakenteen, maaston, ilmatilavaraukset sekä sääolosuhteet, joiden perusteella luodaan uusi optimaalinen lentorata lähestymiseen ja laskeutumiseen kiitotielle. Lisäksi järjestelmä osaa kommunikoida lennonjohdon ja lentoyhtiön operatiivisen johtokeskuksen kanssa.

Käytetyt tekniset ratkaisut mahdollistavat laskeutumiset myös huonon näkyvyyden menetelmien ollessa käytössä. Sensorit ja konenäkö tunnistavat kiitotien algoritmien sekä uusien laskentamallien avulla. Airbusin mukaan automaattinen laskeutuminen onnistuu tulevaisuudessa mille tahansa lentokentälle maailmassa riippumatta nykyisin automaattisten laskeutumisten käyttöön tarjolla olevista maalaitteista. Kiitotievaatimusten tulee täyttyä käyttävän konetyypin vaatimusten mukaisesti.

DragonFlyn konenäkö toimii ihmistä nopeammin ja käytössä on sensoreiden lisäksi konenäköalgoritmeja sekä kehittynyttä lentoratalaskentaa. Järjestelmä näkee 360 astetta ympärilleen, tunnistaa maastonmuodot ja maamerkit. Se mahdollistaa siis ympäristön havainnoinnin ja turvallisen operoinnin siihen nähden. Järjestelmä mahdollistaa myös  laskeutumiset huonon näkyvyyden olosuhteissa tai haastavissa sääolosuhteissa entistä paremmin.

DragonFly_3Maatoiminnoissa koekäytetty rullausavustin tulkitsee ja muuntaa lennonjohdon antamat lennonjohtoselvitykset autonomiselle järjestelmälle soveltuviksi. Lentokone rullaa tarvittaessa jopa ilman lentäjien puuttumista koneen toimintaan. Järjestelmä vapauttaisi siis lentäjien kapasiteettia rullaustoiminnan valvontaan.

Rullausavustinta on käytetty jo todellisissa olosuhteissa Airbusin kotikentällä Toulousen Blagnacissa. Teknologia varoittaa lentäjiä esteistä, avustaa oikean tilannenopeuden säilyttämisessä sekä opastaa kiitotielle erillisen liikkuvan karttapohjaratkaisun avulla.

DragonFly-hankkeen yhtenä tavoitteena on arvioida autonomisten järjestelmien toteutettavuutta sekä tarkoituksenmukaisuutta turvallisemman ja tehokkaamman toiminnan tukemiseksi.

Nyt DragonFly-hanke on koelentojen loppuvaiheessa ja niitä on Airbusin mukaan jäljellä vielä noin kolmen kuukauden verran. Koelentosarja antaa Airbus UpNextille mahdollisuuden päivittää tai vahvistaa teknologisia ratkaisuja integroitaviksi tulevaisuuden lentokoneohjelmissa. Airbus UpNext käynnistää seuraavaksi hankkeen, jossa konenäön algoritmeja kehitetään edelleen juuri laskeutumisia ja rullauksia avustavien järjestelmien tarpeisiin.

Nyt käynnissä olevassa koelento-ohjelmassa ovat olleet mukana Airbusin tytäryhtiöiden lisäksi myös ulkoiset kumppanit kuten Cobham, Collins Aerospace, Honeywell, Onera ja Thales.

FF_A350_1000_roll_sideDragonFly-hanke on osittain Ranskan siviili-ilmailuviranomaisen DGAC:n rahoittama osana maan kehittämishankkeita. Se on myös osa eurooppalaista Next Generation EU ja France 2030 -suunnitelmaa.

Lentokonevalmistajilla on käynnissä myös hankkeita, joissa pyritään vähentämään lentäjien määrää ohjaamossa. Airbusin eMCO-hanke eli Extended Minimum Crew Operations (SiPO, Single Pilot Operations ja Project Connect) mahdollistaisi lähitulevaisuudessa yhden lentäjän mallin matkalentovaiheessa vuoteen 2025 mennessä.

A350_ohjaamo_Frank_1Viimeisen sadan vuoden aikana lentoliikenteen turvallisuus on kohentunut automaation avulla merkittävästi. Uudet lentokonetyypit keräävät lennoilta merkittävän määrä erilaisia parametrejä, joista lentokonevalmistaja saa käyttöönsä merkittävästi tietomassaa eli big dataa päivittäisistä operaatioista.

Samalla tekoäly ja koneoppimishankkeet ovat kehittyneet vauhdilla. Näiden kehityshankkeiden tiekartoissa on kolme merkittävää vaihetta. Niistä ensimmäinen on ihmisen avustaminen, toinen ihmisen ja koneen yhteistoiminta ja viimeisenä vaiheena autonominen ratkaisu. Suurempana tavoitteena ovat siis autonomiset operaatiot ilman lentäjiä mahdollisesti jo niin pian kuin 2030-luvun alussa. MH

Lue myös: