Alankomaat tilasi yhdeksän Embraer C-390 Millenium -kuljetuskonetta - yhteistilaus Itävallan kanssa

C390_FIA2024_1Alankomaat hankkii yhdeksän Embraer C-390 Millenium -monitoimirahtikonetta yhteistilauksella Itävallan kanssa. Yhteisosto tuo Embraerin mukaan Alankomaille ja Itävallalle merkittäviä synergiaetuja. C-390 Millenium voidaan varustaa myös ilmatankkauskyvyllä sekä maastopalojen sammutukseen sopivalla järjestelmällä.

Alankomaiden puolustusministeri allekirjoitti Farnborough'n ilmailunäytttelyssä tilaussopimuksen yhdeksän Embraer C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen hankinnasta. Nykyisen taktisen ilmakuljetuskykyn korvaamishanke on yhteisosto Itävallan kanssa.

Yhteishankinnan tavoitteena on kohentaa molempien valtioiden kykyä nopeisiin joukkojensiirtoihin sekä suorituskykyä myös evakuointitehtävissä haastavissa toimintaympäristöissä. Alankomaat ja Itävalta aloittivat yhteistyön kuljetuskonehankkeessa vuoden 2023 aikana.

PT-ZNG_090922Yhteisosto tuo Alankomaille ja Itävallalle sekä muille C-390 -koneilla operoiville Nato-maille merkittäviä synergiaetuja koulutuksessa sekä logistiikassa ja konetyypin tulevissa kehityshankkeissa. Osapuolet saavat hyötyä erityisesti lentokoneiden huolloissa, jonka lisäksi voidaan käyttää yhteisiä varaosia. Tärkeää on myös kokemusten vaihto uuden konetyypin käytöstä.  Konetilauksen lisäksi Alankomaat aikoo ostaa myös C-390 -simulaattorin.

C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneet tuovat Alankomaille ja Itävallalle operatiivista joustavuutta ja mahdollistaa logistista tukea erilaisissa tehtävissä mukaanlukin humanitaariset sekä medevac-tehtävät.

Viisi kuljetuskonetta tulee Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoimien käyttöön ja neljä C-390M -konetta menee Itävallan ilmavoimille. Ensimmäiset kolme konetta on määrä toimittaa Alankomaille vuoden 2027 lopulla. Hankkeessa on mukana myös Fokker Techniek.

Brasilian lisäksi C-390 -kuljetuskoneita on tilattu siis myös Eurooppaan, jossa konetyyppi on ottanut jalansijaa C-130 Hercules -kuljetuskoneiden korvaajana. Euroopassa koneella operoivat nykyisin jo Portugali ja Unkari. Myös Tshekki on valinnut konetyypin.

PT-ZNG_090922eAlankomaat korvaa uusilla kuljetuskoneilla neljä ikääntyvää C-130 Hercules -kuljetuskonetta. Myös Itävalta korvaa nykyiset C-130 Hercules -koneet, jotka se hankki käytettynä. Itävallan Heculekset ovat valmistuneet yli 50 vuotta sitten. Itävallassa uudet kuljetuskoneet on määrä sijoittaa Linzin tukikohtaan.

Yksi potentiaalinen Embraer C-390 asiakas on myös Ruotsi, sillä Saab on mukana kehittämässä konetyyppiä sopivaksi mm. Ruotsin ilmavoimien käyttöä ajatellen. Embraer on esitellyt C-390 -konetta syyskuussa 2022 myös Suomessa.


Embraer C-390 Millenium - siviili- ja sotilaskäyttöön

C390_AAREmbraer markkinoi C-390 -konetta erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana. Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta kuten pelloilta ja sorakentiltä.

KC390_rahtitilaC-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä.

Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja mukana on kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.

Mannertenvälisen toimintakyvyn tarjoava C-390 -monitoimikuljetuskone soveltuu laajasti erilaisiin strategisiin ja taktisiin kuljetustehtäviin niin siviili- kuin sotilaskäytössä. Se soveltuu joukkojen, ajoneuvojen sekä rahdin kuljettamiseen, mutta myös laskuvarjojoukkojen ja rahdin pudotukseen.

C390FF_3C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa. Ilmatankkauskontaktihyväksynnän C-390 -koneen kanssa on saanut jo moni hävittäjätyyppi.

Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.

 Lue myös: