Itävallasta Embraer C-390 -monitoimikuljetuskoneen seuraava eurooppalaisasiakas

EmbraerC390_AustriaItävallan puolustusministeriö valitsi syyskuussa Embraer C390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen maan seuraavaksi taktiseksi ilmakuljetuskyvyksi. Brasialaisvalmistajan konetyyppi on saamassa entistä parempaa jalansijaa Hercules-kuljetuskoneiden korvaajana Euroopassa. Monitoimikuljetuskoneen kehityshankkeessa on mukana myös ruotsalainen Saab.

Itävallan puolustusministeriö ilmoitti syyskuussa keskittyvänsä kuljetuskonehankkeessa jatkossa Embraer C-390 -koneisiin, joista on siis tulossa Itävallan ilmavoimissa jo 20 vuotta palvelleiden C-130 Hercules -koneiden korvaajia. Itävalta hankki Herculekset käytettynä ja ne ovat valmistuneen jo yli 50 vuotta sitten.

Austria_Hercules_1Puolustusministeriön mukaan Embraerin monitoimikuljetuskone oli 20-tonnisessa luokassa ainoa, joka täyttää Itävallan asettamat vaatimukset. Vuonna 2021 käynnistyneessä kuljetuskonehankkeessa on määrä ostaa neljä uutta C-390 Millenium -konetta. Hankintahinnaksi kerrotaan arviolta 130-150 miljoonaa euroa. Itävalta neuvottelee mahdollisesta yhteishankkeesta Alankomaiden kanssa.

Ensimmäisten uusien C-390 -kuljetuskoneiden toimitukset voisivat tapahtuma neuvotteluiden edetessä jo vuosina 2026-2027. Kuljetuskoneiden kotitukikohta olisi Linz.

Itävalta liittyy siis kasvavaan C-390 -monitoimikuljetuskoneen tilaajajoukkoon. Konetyyppi on jo Brasilian, Portugalin, Unkarin ja Alankomaiden valinta. Yksi potentiaalinen asiakas on Ruotsi, sillä Saab on mukana kehittämässä konetyyppiä sopivaksi mm. Ruotsin ilmavoimien käyttöä ajatellen. Embraer on esitellyt C-390 -konetta syyskuussa 2022 myös Suomessa.


Embraer C-390 Millenium - siviili- ja sotilaskäyttöön

C390_AAREmbraer markkinoi C-390 -konetta erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana. Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta.

KC390_rahtitilaC-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä.

Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.

C390FF_3C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi  se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa.

Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.

Lue myös: