Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneet jälleen maassa - NTSB valmis laajaankin tutkintaan

NTSB_AS1282_1Alaska Airlinesin lennon AS1282 painekato on NTSB:n mukaan lento-onnettomuus, ei vaaratilanne, sillä koneeseen on tullut merkittävä vaurio. Operaattorit Yhdysvaltain ulkopuolellakin seuraavat FAA:n EAD (Emergency Airworthiness Directive) -lentokelpoisuusmääräyksen mukaisia tarkastusvaatimuksia. NTSB ei sulje pois laajempaakin tutkintaa, mutta keskittyy nyt Alaska Airlinesin lennon AS1282 tapahtumiin.

FAA aloitti lentoturvallisuuden ylläpidon varmistamiseen tarvittavia toimia 6. tammikuuta vaatien lentokelpoisuusmääräyksellä tarkastuksia mahdollisten turvallisuushuolien selvittämiseksi. Lento-onnettomuustutkintaa suorittava NTSB kertoi tarkastelevansa tutkintasuuntia eikä sulje pois laajempiakaan tutkimuksia.

Alaska Airlines ehti jo suorittaa omia tarkastuksiaan ja palauttaa 18 lentokonettaan takaisin käyttöön. Nyt yhtiö selvittää, että täyttävätkö tehdyt tarkastukset FAA:n EAD-lentokelpoisuusmääräyksen mukaiset toimet. Alaska Airlines joutui perumaan noin 160 lentoa, joka vaikuttaa noin 23 000 asiakkaan matkustussuunnitelmiin. Perumisten odotetaan jatkuvan vähintään tulevan viikon puoliväliin saakka.

Lentojen perumisista ovat kertoneet myös muut amerikkalaiset 737 MAX 9 -operaattorit. Esimerkiksi United Airlines kertoi keskeyttävänsä lennot kaikilla MAX 9 -koneilla niiden versiosta riippumatta. Niitä on yhtiön laivastossa noin 80 kappaletta.

737MAX9MED_1FAA:n määräys koskee maailmanlaajuisesti 171 koneyksilöä, joihin on asennettu hätäpoistumistien ovitulppa Mid Exit Door -paikkaan (MED). Kyseistä määräystä noudatetaan normaalisti myös muualla kuin Yhdysvalloissa. Ainakin Copa Airlines ja Aeromexico ovat keskeyttäneet lennot konetyypillä.

EASA ei ole vielä antanut omaa määräystään, mutta normaalisti se seuraa FAA:n kantaa. FAA:n tarkastusvaatimusten mukaisella varustuksella olevilla MAX 9 -koneilla lentävät Euroopassa ainakin Turkish Airlines ja Icelandair.

"Lennontallentimet on lähetetty NTSB:n laboratorioon ja edessä on paljon työtä. Tutkinnan johtovastuussa on NTSB:n ilmailuonnettomuuksien tutkija John Lowell", sanoi NTSB:n puheenjohtaja Jennifer Homendy.

NTSB_Lowell_MAX9"Lentokoneen alustava katselmus on tehty ja etenemme järjestäytymiskokoukseen, jossa päätetään miten tutkinnassa edetään. Mukana tutkinnassa ovat FAA, Boeing, Alaska Airlines, lentäjäliitto ALPA ja lentoemäntien liitto", jatkoi Homendy.

"Keskitymme nyt tähän tutkimukseen ja tähän tapaukseen emme koko MAX-laivastoon", täsmensi Homendy.

Alaska Airlinesin lennolla AS1282 tapahtui painekato kello 18.38 PST-aikaa perjantai-iltana 6. tammikuuta 2024. Boeing 737 MAX 9 (737-9) -kone palasi nopeasti takaisin lähtökentälle Portlandiin. Paineistuksen menetykseen johti keskirungon taaemman hätäuloskäynnin ovitulpan irtoaminen lennolla. Kyseinen koneyksilö N704AL oli toimitettu Alaska Airlinesille uutena 31. lokakuuta 2023.

Boeing737MAX9_midaftexitBoeingilla on tarjolla yksi runkoversio MAX 9 -koneista, joka sopii moneen tarpeeseen. Alaska Airlinesin lentokone on tyyppihyväksytty 189 matkustajalle, joka on raja lisähätäpoistumistien ovelle. Kyseisessä koneyksilössä on 178 matkustajapaikkaa. Matkustaja näkee tämän deaktivoidun hätäpoistumistien kohdalla vain normaalin matkustamoseinän ja normaalin ikkunan.

Kyseinen aukko on suljettu ns. ovitulpalla, joka voidaan avata koneen ulkupuolelta. Kyseessä ei siis ole normaali hätäpoistumistien ovi vaan sellainen voidaan tarvittaessa asentaa kyseiseen aukkoon ja mahdollistaa lennot jopa 215-220 matkustajalla matkustamokonfiguraatiosta riippuen.

NTSB pääsee tutkinnassa vertaamaan samaisen koneyksilön toisen puolen ovitulpan tilannetta. Ratkaisu on käytössä siis myös koneen oikealla puolella.

AlaskaAirlinesMAX9_1Tapahtuman lopputulos olisi voinut olla NTSB:n mukaan merkittävästi pahempi, jopa katastrofaalinen. Alaska Airlinesin lennolla 1283 kukaan ei istunut paikoilla 26A ja 26B eikä lento ollut edennyt matkalentokorkeuteen saakka, jolloin paine-ero olisi ollut vielä suurempi.

Tuolloin matkustajilla ei myöskään välttämättä olisi enää turvavyöt kiinnitettynä, he sattaisivat olla wc-jonoissa ja matkustamohenkilökunta olisi töissä käytävällä.

Lähimmät matkustajat istuivat kuitenkin melko lähellä koneen kylkeen tullutta aukkoa. Matkustamosta lensi aukon kautta ulos istuinpaikkojen 26A ja 25A niskatuet sekä osa 26A:n istuimen selkänojasta ja joitakin vaatekappaleita.

Nyt kenellekään ei aiheutunut vakavia vammoja. Alaska Airlinesin mukaan useat matkustajat saivat kuitenkin erilaisia vammoja, jotka vaativat lääkärintarkastuksia. Kyseessä oli jopa tapauksessa merkittävä ja pelottava sekä äänekäs kokemus monille matkustajille. MH

Lue myös: