Alaska Airlines ehti jo suorittaa omia tarkastuksiaan ja palauttaa 18 lentokonettaan takaisin käyttöön. Nyt yhtiö selvittää, että täyttävätkö tehdyt tarkastukset FAA:n EAD-lentokelpoisuusmääräyksen mukaiset toimet. Alaska Airlines joutui perumaan noin 160 lentoa, joka vaikuttaa noin 23 000 asiakkaan matkustussuunnitelmiin. Perumisten odotetaan jatkuvan vähintään tulevan viikon puoliväliin saakka. Lentojen perumisista ovat kertoneet myös muut amerikkalaiset 737 MAX 9 -operaattorit. Esimerkiksi United Airlines kertoi keskeyttävänsä lennot kaikilla MAX 9 -koneilla niiden versiosta riippumatta. Niitä on yhtiön laivastossa noin 80 kappaletta.
EASA ei ole vielä antanut omaa määräystään, mutta normaalisti se seuraa FAA:n kantaa. FAA:n tarkastusvaatimusten mukaisella varustuksella olevilla MAX 9 -koneilla lentävät Euroopassa ainakin Turkish Airlines ja Icelandair. "Lennontallentimet on lähetetty NTSB:n laboratorioon ja edessä on paljon työtä. Tutkinnan johtovastuussa on NTSB:n ilmailuonnettomuuksien tutkija John Lowell", sanoi NTSB:n puheenjohtaja Jennifer Homendy.
"Keskitymme nyt tähän tutkimukseen ja tähän tapaukseen emme koko MAX-laivastoon", täsmensi Homendy. Alaska Airlinesin lennolla AS1282 tapahtui painekato kello 18.38 PST-aikaa perjantai-iltana 6. tammikuuta 2024. Boeing 737 MAX 9 (737-9) -kone palasi nopeasti takaisin lähtökentälle Portlandiin. Paineistuksen menetykseen johti keskirungon taaemman hätäuloskäynnin ovitulpan irtoaminen lennolla. Kyseinen koneyksilö N704AL oli toimitettu Alaska Airlinesille uutena 31. lokakuuta 2023.
Kyseinen aukko on suljettu ns. ovitulpalla, joka voidaan avata koneen ulkupuolelta. Kyseessä ei siis ole normaali hätäpoistumistien ovi vaan sellainen voidaan tarvittaessa asentaa kyseiseen aukkoon ja mahdollistaa lennot jopa 215-220 matkustajalla matkustamokonfiguraatiosta riippuen. NTSB pääsee tutkinnassa vertaamaan samaisen koneyksilön toisen puolen ovitulpan tilannetta. Ratkaisu on käytössä siis myös koneen oikealla puolella.
Tuolloin matkustajilla ei myöskään välttämättä olisi enää turvavyöt kiinnitettynä, he sattaisivat olla wc-jonoissa ja matkustamohenkilökunta olisi töissä käytävällä. Lähimmät matkustajat istuivat kuitenkin melko lähellä koneen kylkeen tullutta aukkoa. Matkustamosta lensi aukon kautta ulos istuinpaikkojen 26A ja 25A niskatuet sekä osa 26A:n istuimen selkänojasta ja joitakin vaatekappaleita. Nyt kenellekään ei aiheutunut vakavia vammoja. Alaska Airlinesin mukaan useat matkustajat saivat kuitenkin erilaisia vammoja, jotka vaativat lääkärintarkastuksia. Kyseessä oli jopa tapauksessa merkittävä ja pelottava sekä äänekäs kokemus monille matkustajille. MH Lue myös:
|
|||