FAA:n Boeing 737 MAX 9 -lentokelpoisuusmääräys voimaan Euroopassa - EASA: ei vastaavia koneita

EASA_logo_2024(Päivittynyt kello 19.55) Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on antanut Yhdysvaltain FAA:n EAD-lentokelpoisusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive) myös Eurooppaan. Tämä tiettyjä Boeing 737 MAX 9 (737-9) -koneita koskeva EAD tarkoittaa lentokieltoa, kunnes tietyt tarkastukset on tehty. Euroopassa samanlaisilla koneilla operoi Turkish Airlines, Icelandair ja Corendon Dutch Airlines, mutta kyseinen lentokelpoisuusmääräys ei EASA:n mukaan koske näitä kaikkia. Lentokielto ja tarkastukset koskevat kaikkiaan viiden lentoyhtiön MAX 9 -koneita.

737MAX9MED_1EAD asettaa tietyt Boeing 737 MAX 9 -koneet lentokieltoon, kunnes vaadittavat tarkastukset on tehty. Taustalla on Alaska Airlinesin lennolla AS1282 tapahtunut nopea painekato, jossa lisävarauloskäynnin ovitulppa ja paneelit irtosivat koneesta lennon aikana.

EASA päätti adoptoida FAA:n EAD:n myös Eurooppaan vaikka lentoturvallisuusviraston mukaan mikään eurooppalaisyhtiö ei operoisi sellaisella lentokoneella, joka on EAD:n määrittämässä konfiguraatiossa. Tällä tarkoitetaan matkustamoversiota, jossa matkustamon keskiosan taaempi hätäuloskäynti on deaktivoitu ns. ovitulpalla.

Kyseinen ratkaisu on mahdollisesti käytössä, jos koneessa on alle 189 matkustajapaikkaa. Suurempi matkustajamäärä tarvitsee lisähätäpoistumistien täyttääkseen evakuointimääräykset.

TC-LYA_180722Euroopassa Boeing 737 MAX 9 -koneilla lentävät Turkish Airlines, Icelandair ja Corendon Dutch Airlines, mutta niissä ei EASA:n mukaan ole käytössä nyt tarkastuksen kohteena olevaa ovitulppa-ratkaisua. Kahden ensimmäisen yhtiön koneissa on alle 189 matkustajapaikkaa ja Corendonilla paikkoja on 213. Näistä kahden yhtiön koneet saavat siis EASA:n mukaan lentää normaalisti.

Turkish Airlines on kuitenkin keskeyttänyt lennot Boeing 737 MAX 9 -koneilla ja tarkastaa koneensa, sillä ne on varustettu tulpatulla ovelle. Turkki ei ole EASA:n jäsenvaltio vaan ns. EASA Pan-European Partner -kumppanimaa (PANEP). Kyseessä on siis EASA:n ulkopuolisten Euroopan maiden yhteisö, jonka kanssa EASA tekee yhteistyötä lentoturvallisuussääntöjen toimeenpanossa.

EASA on yhteyksissä FAA:han ja seuraa tarkasti Alaska Airlinesin lento-onnettomuuden tutkintaa.

Kaikkiaan Boeing 737 MAX 9 -operaattoreita on 11 ja niistä viiden lentoyhtiön koneissa on käytetty Alaska Airlinesin koneesta irronnutta ovitulppa-ratkaisua. Nämä operaattorit ovat Alaska Airlines, Aeromexico, Copa Airlines, Turkish Airlines ja United Airlines, jotka kaikki ovat siis jo aiemmin ilmoittaneet laittavansa koneensa tarkastuksiin.

Päivitys 19.55: Listattu tarkastuksen piiriin kuuluvat viisi operaattoria.

Lue myös: