ALPA: Ei lentäjäpulaa vaan alipalkkausta

jfk_rushMaailman suurin lentäjäjärjestö Air Line Pilots Association (ALPA) kertoo, ettei Yhdysvalloissa ole lentäjäpulaa. USA:n pienemmät lentoyhtiöt ovat olleet ongelmissa työvoiman saamisen kanssa. Ongelmana nähdään työvoimapulan sijaan alan alipalkkaus, joka johtaa muihin uravalintoihin yhä useamman kohdalla.

Lentäjäkoulutus maksaa Yhdysvalloissa 150 000 dollaria tai enemmän mutta alkupalkalle ei pystykään maksamaan lainojaan, tiedottaa ALPA. Yhdistys kertoo yhä useamman valitsevan toisen alan, jolloin mahdollinen paras aines ei enää hakeudu lentäjäkoulutukseen.

ALPA:n tekemän selvityksen mukaan lentoyhtiöiden aloituspalkat ovat pahimmillaan alle 15 000 vuodessa eli noin 11 000 euroa. Keskimäärin alkupalkka on noin 22 000 dollaria. Muilla ilmailualan työpaikoilla tienestit ovat paljon houkuttelevammat. ALPA käyttää esimerkkeinä mm. lentoalan insinöörin 52 000 dollarin vuosipalkkaa sekä ilmavoimien vänrikin 53 616 dollarin palkkaa.

Regionaaliyhtiöt ovat peruneet lentojaan syynä työvoimapula ja säätilat sekä vastaavat syyt. ALPA:n puheenjohtaja Kapteeni Lee Moak tyrmää väitteet lentäjäpulasta ja syyttää lentoyhtiöitä haluttomuudestaan maksaa palkkaa ja etuja koulutetuista, ammattitaitoisista, kokeneista ja päätöksentekokykyistä lentäjistä.

"Useat haluaisiavat lentää Yhdysvalloissa mutta he ovat pakotettuja muuttamaan töihin ulkomaille koska kotimaan palkka ja työolot eivät ole kunnossa", sanoo Moak.


Yhdysvalloissa riittävästi lentäjiä

jfk_twr_2Yhdysvalloissa oli vuonna 2012 ALPA:n mukaan noin 72 000 liikennelentäjän työpaikkaa ja FAA:n tietokannassa puolestaan oli tarjolla 137 658 lentäjää, joilla oli liikennelentäjän lupakirja sekä ensimmäisen luokan medikaali. Kaikki heistä oli vuoden 2014 alussa alle 65-vuotiaita. Nykyisin lentoyhtiöistä on lomautettuna yli 700 ALPA:n jäsentä.

Edellisen ryhmän lisäksi Yhdysvalloissa on yli 100 000 lentäjä, joilla on ansiolentäjän lupakirja ja mittarikelpuutus eli potentiaalisia uusia lentäjiä riittää. FAA myönsi vuonna 2012 yli 6000 uutta liikennelentäjän lupakirjaa ja määrä on ALPA:n mukaan kasvussa. Vuosittain vielä noin 2400 lentäjää jättää sotilasuransa taakseen.

Suuremmilla lentoyhtiöillä ei ole ongelmia saada työvoimaa, sillä alkupalkka on ALPA:n mukaan keskimäärin 48 000 dollaria.

 

ALPA:n heinäkuussa 2014 keräämä palkkataulukko (markkinoiden alhaisimmat vuosipalkat)

1. Great Lakes 14 616 USD
2. Silver Airways 18 693 USD
3. SkyWest Airlines 20 064 USD
4. Mesa Airlines 20 183 USD
5. GoJet Airlines 20 504 USD
6.
Republic/Shuttle/Chautauqua 20 655 USD
7. ExpressJet Airlines 20 745 USD
8. Atlantic Southeast Airlines 20 907 USD
9. Trans States Airlines 21 531 USD
10. PSA Airlines 21 600 USD

ALPA:n puheenjohtaja kapteeni Lee Moak ottaa kantaa lentäjien palkkaukseen ja työtilanteeseen:

ALPA edustaa yli 51 000 lentäjää 31 lentoyhtiössä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

ALPA: “Airline Pilot Shortage? None Exists. It’s a Pilot Pay Shortage.”

Lue myös:
Artikkeli:
Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa